Κυριακή, 9 Μαΐου 2010

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Το ιστολόγιο "Λογοτεχνία και Σκέψη" (http://logotexnia-ch.blogspot.com/) ανακοινώνει ότι θα αναστείλει την λειτουργία του για ορισμένο χρονικό διάστημα, έως να εκπληρωθούν οι στρατιωτικές υποχρεώσεις του κατόχου του.
Ευχαριστούμε για την προτιμησή σας.

Ειρηναίος Μαράκης 

Οι Άντρες είναι σαν τα παπούτσια

















Οι Άντρες είναι σαν τα παπούτσια




Γιατί οι γυναίκες επιλέγουν άντρες που τις πονάνε; Και γιατί οι άντρες επιλέγουν μονάχα παπούτσια που τους βολεύουν;
Μπορεί πριν μερικές δεκαετίες οι άντρες να άλλαζαν τις γυναίκες σαν τα πουκάμισα, σήμερα όμως οι γυναίκες αλλάζουν τους άντρες σαν τα παπούτσια.
Μια καυστική, θηλυκή ματιά στις σύγχρονες σχέσεις, περισσότερο παρωδία παρά δέσμευση και στάση ζωής.
Το γυναικείο γοβάκι θέτει ερωτήματα για την ανεύρεση του σωστού συντρόφου και επαναφέρει μέσα από κωμικές σκηνές, απολαυστικά, με φρεσκάδα, καταλυτικό χιούμορ και ειρωνική διάθεση το πρόβλημα των ρόλων των φύλων στην Ελλάδα του 21ου αιώνα.  

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ

Εποχές

 Το ακόλουθο δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ποίημα,εκφράζει όμως μια πολύ συγκεκριμένη στιγμή και κατάσταση.Αφιερωμένο στις δύσκολες εποχές και τον "σακάτικο αιώνα" μας.




Υμνούσαμε όνειρα ανείπωτα
ξορκίζαμε τις άλλες εποχές,
κι συ, που δεν κατανόησες τίποτα 
ζούσες μέσα σ' ενοχές.

Πάντα στην πάλη ενεργοί
ουσία των έργων τα χέρια,
και εσύ σε γωνία κρυφή
πέπλα ύφαινες τ' αστέρια.

Κίτρινα χείλη από τσιγάρο
φεγγάρι σβησμένο νεκρό,
θα 'ρθω τώρα να σε πάρω
ψέματα άλλα δεν μπορώ...

Πάντα στην πάλη ενεργοί
όμως μας κόψανε τα χέρια,
κι εσύ σε πόλη μυστική
τραγούδια γράφεις στα νυχτέρια.



Ειρηναίος Μαράκης
Χανιά Κρήτης
10/5/'10

Τρίτη, 4 Μαΐου 2010



24 ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΠΙΑΝΙΣΤΕΣ 1
Μεταγραφή: Τάκης Φαραζής



Το έργο του Μάνου Χατζιδάκι αποτελεί αναμφισβήτητα ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας μας. Η μουσική του άλλοτε στην πρωτότυπη μορφή της και άλλοτε μέσα από διαφορετικού ύφους προσεγγίσεις συνεχίζει να συγκινεί, να εμπνέει και να τροφοδοτεί όχι μόνο τις γενιές που μεγάλωσαν μ’ αυτήν αλλά και τις νεότερες όπως συμβαίνει με κάθε τι αληθινό στη μουσική και την τέχνη γενικότερα. Μια προσέγγιση, αυτή τη φορά όμως με στόχο εκπαιδευτικό είναι κι αυτή η πιανιστική ανθολογία που περιλαμβάνει μερικά από τα πιο γνωστά τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι.
Σαν μουσικός είχα την τύχη να παίξω τραγούδια του με πολλούς σημαντικούς Έλληνες ερμηνευτές. Σαν δάσκαλος του πιάνου επίσης αισθάνθηκα την ανάγκη να αναζητήσω παράλληλα με τα κλασικά ή πιο σύγχρονα μουσικά ρεύματα και ένα ρεπερτόριο ελληνικής μουσικής μέσα από αυτό που ονομάζουμε έντεχνο ελληνικό τραγούδι. Τα τραγούδια του Μάνου ήταν η ιδεώδης λύση λόγω της απήχησής τους σε όλες τις ηλικίες, της απλότητάς τους και της εξαιρετικής μελωδικότητας που τα διακρίνει. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα αυτής της ανθολογίας σαν μια συμβολή στη δημιουργία μιας εκπαιδευτικής και ψυχαγωγικής μουσικής πρότασης, βασισμένη σε ένα υλικό σύγχρονων ελληνικών μουσικών θεμάτων. Πρότυπο σ’ αυτή μου την προσπάθεια υπήρξαν οι εξαιρετικές διασκευές του Γιάννη Κωνσταντινίδη πάνω σε γνωστά θέματα ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, με μόνη διαφορά ότι το επίπεδο των σπουδαστών στο οποίο ήθελα να απευθύνεται το βιβλίο αφορούσε κυρίως τα αρχικά στάδια της σπουδής του πιάνου δεδομένου ότι η ήδη υπάρχουσα αξιόλογη βιβλιογραφία με διασκευές τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι απευθύνεται σε πιο προχωρημένους σπουδαστές. Η πρόθεσή μου ήταν να διατηρήσω την καθαρότητα των μελωδιών προσθέτοντας μόνο τα απολύτως απαραίτητα αρμονικά και αντιστικτικά στοιχεία έτσι ώστε τα τραγούδια να αποκτήσουν μια όσο το δυνατόν λιτή μορφή, κρατώντας ταυτόχρονα όλο το χρώμα, τη λεπτότητα και το χιούμορ που τα διακρίνουν. Σε ορισμένα κομμάτια έχει δοθεί ένα ύφος εμφανώς πιο κλασικό που παραπέμπει άλλοτε στο αντιστικτικό ύφος των συνθετών του μπαρόκ κι άλλοτε στην απλότητα και τη διαύγεια των παιδικών κομματιών για πιάνο του Μότσαρτ, επιρροές που ούτως ή άλλως είναι εμφανείς στο έργο του Μάνου Χατζιδάκι.
Στην προσπάθεια επίσης να γίνει το βιβλίο αυτό όσο το δυνατόν πιο χρήσιμο, στην έκδοση συμπεριλαμβάνονται οι αντίστοιχοι οδηγοί και οι στίχοι των τραγουδιών. Έτσι το υλικό στο σύνολό του μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από σπουδαστές άλλων μουσικών οργάνων, μουσικούς καθώς και εκπαιδευτικούς που θα ήθελαν να διδάξουν τα τραγούδια αυτά όχι μόνο στα Ωδεία αλλά και στα σχολεία, αφού ήδη τα περισσότερα από αυτά διδάσκονται συχνά στο μάθημα της μουσικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στη σολιστική, χορωδιακή ή και την οργανική μορφή τους. Στην περίπτωση αυτή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί εκτός από τους οδηγούς και η πιανιστική εκδοχή των κομματιών για ντουέτα, τρίο ή γενικότερα για μικρά μαθητικά σύνολα μιας και η γραφή τους είναι κυρίως δίφωνη ή τρίφωνη οπότε οι μουσικές γραμμές μπορούν να μοιραστούν σχετικά εύκολα σε αντίστοιχα όργανα όπως φλάουτο, βιολί, κιθάρα, μεταλλόφωνο, βιολοντσέλο, ακκορντεόν, με μικρές τροποποιήσεις ή προσθήκες ανάλογα με τη φαντασία του κάθε δασκάλου. Με το σκεπτικό λοιπόν αυτό, το βιβλίο απευθύνεται εκτός από τους νέους πιανίστες και σε ένα ευρύ κοινό εκπαιδευτικών και δασκάλων πιάνου, σπουδαστών άλλων οργάνων, ερασιτεχνών ή αυτοδίδακτων μουσικών κάθε ηλικίας που αναζητούν ένα ψυχαγωγικό ρεπερτόριο για σόλο όργανο, ντουέτα ή μικρά σύνολα μέσα από απλές διασκευές.
Ένα εξίσου σημαντικό μέρος της έκδοσης αυτής εκτός από το βιβλίο αποτελεί το CD με τίτλο 24 τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι που κυκλοφορεί επίσης από τις εκδόσεις Fagotto. Στην ηχογράφηση περιλαμβάνονται οι πιανιστικές διασκευές αυτής της έκδοσης καθώς και ορισμένες ενορχηστρωμένες εκδοχές που προσφέρουν μια πιο πλούσια και ηχητικά πιο ανάγλυφη εικόνα των τραγουδιών του Μ.Χατζιδάκι. Έτσι το C.D παράλληλα με τον ψυχαγωγικό του χαρακτήρα διατηρεί τη χρησιμότητά του σαν βοηθητικό υλικό στη μελέτη των συγκεκριμένων διασκευών με τις 24 πιανιστικές μινιατούρες σε μια σχεδόν συνεχή ροή. Οι τονικότητες επιλέχθηκαν για να εξυπηρετήσουν όσο το δυνατόν καλύτερα τη ροή αυτή, κρατώντας ως επί το πλείστον τις αυθεντικές (αν και στα περισσότερα κομμάτια υπάρχουν διαφορετικές εκδοχές αναλόγως με τους ερμηνευτές που τα τραγούδησαν). Οι ίδιες τονικότητες επιλέχθηκαν και για τους οδηγούς για λόγους ομοιογένειας του υλικού. Οι προτεινόμενες όμως ταχύτητες στις πιανιστικές εκδοχές είναι σε ορισμένες περιπτώσεις ελαφρά διαφοροποιημένες από αυτές των οδηγών μιας και στις διασκευές υπάρχει συχνά παρέμβαση στο ύφος σε σύγκριση με τις αυθεντικές εκτελέσεις.
Ακόμα αξίζει να αναφερθεί ότι οι πιανιστικές αυτές εκδοχές έχουν δύο επίπεδα ανάγνωσης. Το πρώτο όσον αφορά τις νότες είναι για τα περισσότερα κομμάτια αρκετά απλό έτσι ώστε να είναι προσιτά στους σπουδαστές χωρίς ιδιαίτερες τεχνικές απαιτήσεις. Οι λεπτομέρειες όμως που αφορούν τη φρασεολογία, τη δακτυλοθεσία, τους χρωματισμούς, τις τρίλιες και το πεντάλ αντισταθμίζουν εσκεμμένα την απλότητα της μουσικής γραφής με σκοπό να διατηρούν τα κομμάτια το ενδιαφέρον τους και για πιο προχωρημένους πιανίστες δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στην ερμηνεία. Έτσι μπορεί να είναι στην εκτίμηση του κάθε δασκάλου ή και του κάθε μαθητή αν θα δουλέψει μόνο στο πρώτο ή και στα δύο επίπεδα. Όπου δε κρίνεται σκόπιμο, μπορούν να γίνονται οι απαραίτητες απλουστεύσεις για να διευκολυνθούν και οι πλέον αρχάριοι.
Τέλος θα ήθελα να ευχαριστήσω το Νίκο Θερμό για την υποστήριξή του σε αυτό το εγχείρημα, τη Χρύσα Οικονομάκη, την Αφροδίτη Πουρνάρη και τη Γεωργία Αλεβιζάκη για την πολύτιμη συνεργασία τους καθώς επίσης και τον Γιώργο Χατζιδάκι για το ενδιαφέρον του για την έκδοση αυτή.

Η μουσική του Μάνου Χατζιδάκι πάντα γοητευτική, παιχνιδιάρικη, τρυφερή, νοσταλγική, μας προκαλεί να την ανακαλύπτουμε ξανά μέσα από διαφορετικά πρίσματα και να την προσφέρουμε στις νεότερες γενιές κρατώντας πάντα τη φρεσκάδα της. Για το λόγο αυτό της αξίζει δικαιωματικά μια σπουδαία θέση στον τομέα της μουσικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, μιας και μπορεί να καλλιεργήσει με τρόπο ιδανικό τη μουσική ευαισθησία ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες. Εύχομαι η έκδοση του βιβλίου αυτού να συνεισφέρει σε μια τέτοια κατεύθυνση και να προσφέρει σε μαθητές και δασκάλους ένα απολαυστικό ταξίδι στα μουσικά τοπία του Μάνου Χατζιδάκι. 

http://www.fagottobooks.gr/details.php?isbn=979-0-801151-16-2 




ΤΙΜΗ: € 16.00
ΤIΜΗ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ: € 14.40

ΣXHMA: 22Χ31 - ΣΕΛΙΔΕΣ: 62
ISBN:979-0-801151-16-2

Οι βραχείες λίστες που προάγουν τη λογοτεχνία

 http://www.enet.gr/?i=news.el.texnes&id=153444

Γόνιμο το 2009 για το ελληνικό μυθιστόρημα. Απόδειξη και η βραχεία λίστα των υποψηφιοτήτων στη σχετική κατηγορία των βραβείων του περιοδικού «Διαβάζω», με δέκα πολυσυζητημένα, καλά μυθιστορήματα, που αναμφίβολα θα δυσκολέψουν το έργο της κριτικής επιτροπής.
Η.Χ. Παπαδημητρακόπουλος: υποψήφιος με το «Ο θησαυρός των αηδονιών 
και άλλα διηγήματα» (φωτογραφία από την εκπομπή «Παρασκήνιο») Η.Χ. Παπαδημητρακόπουλος: υποψήφιος με το «Ο θησαυρός των αηδονιών και άλλα διηγήματα» (φωτογραφία από την εκπομπή «Παρασκήνιο») Χαρακτηριστικό της λίστας είναι η... απόλυτη ισότητα των δύο φύλων, με πέντε από τις δέκα υποψηφιότητες να εκπροσωπούνται από γυναίκες συγγραφείς. Κι επίσης ότι τα περισσότερα από τα προτεινόμενα μυθιστορήματα κινούνται σε ιστορικό πλαίσιο.
Τα βραβεία του περιοδικού «Διαβάζω» θα απονεμηθούν για 14η χρονιά στις 10 Μαΐου (7 μ.μ.) στο νέο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138). Αφορούν τα: μυθιστόρημα, διήγημα, πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα (στη μνήμη του Ηρακλή Παπαλέξη), δοκίμιο, εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο και λογοτεχνικό βιβλίο για μεγάλα παιδιά (1.000 ευρώ, έκαστο).
Υποψηφιότητες
* ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ: Ρέα Γαλανάκη «Φωτιές του Ιούδα, στάχτες του Οιδίποδα», Βασίλης Γκουρογιάννης «Κόκκινο στην πράσινη γραμμή», Νίκος Δαββέτας «Η Εβραία νύφη», Αντζελα Δημητρακάκη «Μέσα σ' ένα κορίτσι σαν εσένα», Βασιλική Ηλιοπούλου «Σμιθ», Λίλα Κονομάρα «Η αναπαράσταση», Τηλέμαχος Κώτσιας «Στην απέναντι όχθη», Μιχάλης Μοδινός «Επιστροφή», Ελένα Χουζούρη «Πατρίδα από βαμβάκι», Χρήστος Α. Χωμενίδης «Λόγια φτερά».
* ΔΙΗΓΗΜΑ-ΝΟΥΒΕΛΑ: Κώστας Ακρίβος «Τελετές ενηλικίωσης: Μια ζωή σε δεκαεφτά επεισόδια», Λουκία Δέρβη «Ομπρέλες στον ουρανό», Δήμητρα Κολλάκου «Η αρρώστια των βουνών», Ανδρέας Μήτσου «Η ελεημοσύνη των γυναικών», Δημήτρης Νόλλας «Ναυαγίων πλάσματα», Ηλίας Χ. Παπαδημητρακόπουλος «Ο θησαυρός των αηδονιών και άλλα διηγήματα», Ηλίας Λ. Παπαμόσχος «Λειψή αριθμητική», Γιάννης Πάσχος «Μια νυξ δι'εν έτος», Γιώργος Σκαμπαρδώνης «Μεταξύ σφύρας και Αλιάκμονος», Εύα Στάμου «Μεσημβρινές συνευρέσεις».
* ΔΟΚΙΜΙΟ: Δημήτρης Αγγελάτος «Το έργο του Διονυσίου Σολωμού και ο κόσμος των λογοτεχνικών ειδών», Ανδρέας Αποστολίδης «Τα πολλά πρόσωπα του αστυνομικού μυθιστορήματος: Δοκίμια για την ιστορία και τις σύγχρονες τάσεις», Ελισάβετ Αρσενίου «Η ρητορική της ουτοπίας: Μελέτες για τη μετάβαση στη νέα πρωτοπορία. Πέντε δοκίμια πάνω στο έργο του Ανδρέα Εμπειρίκου», Αντώνης Γλυτζουρής «Πόθοι αετού και φτερά πεταλούδας: Το πρώιμο θεατρικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη και οι ευρωπαϊκές πρωτοπορίες της εποχής του», Αντώνης Καρτσάκης «Μεταπολεμική κριτική και ποίηση: Ζητήματα αισθητικής και ιδεολογίας», Γιάννης Κιουρτσάκης «Ενας χωρικός στη Νέα Υόρκη», Λίνα Πανταλέων «Αναγνωστικά δικαιώματα», Γιάννης Παπαθεοδώρου «Ρομαντικά πεπρωμένα: Ο Αριστοτέλης Βαλαωρίτης ως εθνικός ποιητής», Ολυμπία Ταχοπούλου «Μοντερνιστικός πρωτογονισμός: Εκδοχές υπερρεαλισμού στο ποιητικό έργο του Νίκου Εγγονόπουλου», Ελλη Φιλοκύπρου «Η γενιά του Καρυωτάκη: Φεύγοντας τη μάστιγα του λόγου».
* ΠΟΙΗΣΗ: Γιάννης Βαρβέρης «Ο άνθρωπος μόνος», Χάρης Βλαβιανός «Διακοπές στην πραγματικότητα: Ποιήματα, σχεδιάσματα, μετεγγραφές», Γιάννης Ζαρκάδης «Ο λύκος και άλλα αντισώματα», Δημήτρης Κοσμόπουλος «Βραχύ χρονικό», Πάνος Κυπαρίσσης «Μαύρο βαμβάκι», Ανθή Μαρωνίτη «Κάπως έτσι», Παντελής Μπουκάλας «Ρήματα», Παυλίνα Παμπούδη «Τα χίλια φύλλα», Κώστας Γ. Παπαγεωργίου «Η λύπη των άλλων», Γιάννης Πατίλης «Ακτή Καλλιμασιώτη και άλλα ποιήματα».
* ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΙ: Δημήτρης Αθηνάκης «Χωρίσεμεις», Αγγέλα Γαβρίλη «ΑΡΚ: Ποιήματα σε πέντε πράξεις», Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη «Λονδίνο - Ιστανμπούλ», Μαρία Ξυλούρη «Rewind», Δημήτρης Οικονόμου «Η πόλη του αναστέλλοντος ήλιου», Κάλλια Παπαδάκη «Ο ήχος του ακάλυπτου: Εξι κοινόχρηστες ιστορίες», Θοδωρής Κ. Ραχιώτης «Βασανιστές», Ελένη Τζατζιμάκη «Η μαγεία της άνωσης», Δημήτρης Χρυσός Τομαράς «Ο Π και η Μαργαρίτα», Μαρία Τσολακούδη «Γραμματική».
* Η κριτική επιτροπή αποτελείται από τους Ευριπίδη Γαραντούδη, Αλέξη Ζήρα, Κώστα Καρακώτια, Κατερίνα Κωστίου, Χριστίνα Ντουνιά, Μανώλη Πιμπλή, Λίζυ Τσιριμώκου. *

Σάββατο, 1 Μαΐου 2010

Kavafis 6 of 8