Tα τέσσερα χρώματα του καλοκαιριού
Τεύκρος Μιχαηλίδης
Εκδόσεις: πόλις
Σελ.: 170
Στη δίνη των γεγονότων του ταραγμένου εικοστού αιώνα, τρεις μεγάλοι έρωτες κι ένα «περιθωριακό» μαθηματικό πρόβλημα συνθέτουν τον καμβά του πιο πρόσφατου μυθιστορήματος του Τεύκρου Μιχαηλίδη. Στο κέντρο του κύκλου, που οι ακτίνες του περνούν από το παρίσι, το Γκέτινγκεν και την Αθήνα, βρίσκεται η Σέριφος: η Σέριφος των πρώτων εργατικών κινητοποιήσεων του 1916, η Σέριφος του οικονομικού μαρασμού που ακολούθησε το κλείσιμο των μεταλλείων το 1963, η Σέριφος της άλογης τουριστικής ανάπτυξης που ζούμε σήμερα, με τον συγγραφέα να παρουσιάζει το πρώτο ερωτικο-μαθηματικό μυθιστόρημα.
Ξενοφών Μπρουντζάκης
Η επιστροφή του αστυνόμου Μπέκα
Ο ήρωας του Γιάννη Μαρή σε νέες περιπέτειες
Εκδόσεις: Καστανιώτης
Σελ.: 428
Στον Γιάννη Μαρή αναγνωρίζεται - και δίκαια - το γεγονός ότι υπήρξε ο μοναδικός συγγραφέας που υπηρέτησε συστηματικά, μακροχρόνια και με συνέπεια το αστυνομικό μυθιστόρημα, επιβάλλοντάς το ως ανάγνωσμα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
Η αναθέρμανση του ενδιαφέροντος για τον Γιάννη Μαρή, τον πατέρα του αστυνομικού μυθι-στορή ματος στη χώρα μας, δεν είναι αποτέλεσμα κάποιας επετείου που είθισται να οργανώνουν «ειδικοί» προκειμένου να φέρουν σε πέρας τις διαδικασίες ενός αφιερώματος. Η επανεμφάνιση του Γιάννη Μαρή, η οποία είχε και ως αποτέλεσμα μια σχετική με το έργο του εκδοτική δραστηριότητα, σχετίζεται με την ημερίδα που διοργάνωσε τον Απρίλιο του 201 1 η Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας. Στο ση μείο αυτό καλό είναι να σημειώσουμε ότι ο Μαρής δεν είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο μοναδικός που ασχολήθηκε συστηματικά με το είδος της αστυνομικής λογοτεχνίας. Ήδη σαφή δείγματα ιστοριών με αστυνομικό περιεχόμενο έχουμε από τον Μεσοπόλεμο σε διάφορα λαϊκής κατανάλωσης έντυπα, όπως ήταν η «Μάσκα» του αείμνηστου Απόστολου Μαγγανάρη, το «Μυστήριο» και άλλα. Επίσης, αστυνομικού περιεχομένου ιστορίες δημοσίευε και το ποικίλης ύλης «Ρομάντζο». Στον Μαρή ωστόσο αναγνωρίζεται - και δίκαια - το γεγονός ότι υπήρξε ο μοναδικός συγγραφέας που υπηρέτησε συστηματικά, μακροχρόνια και με συνέπεια το αστυνομικό μυθιστόρημα, επιβάλλοντάς το ως ανάγνωσμα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό. Επίσης, ο Μαρής είναι ο πρώτος που δημιούργησε πλήρεις χαρακτήρες, «αναγνωρίσιμους», οι οποίοι επανέρχονταν στις ιστορίες του. Κορυφαίος του ήρωας, ο αστυνόμος Μπέκας, ένας κοντόχοντρος, ασήμαντης εμφάνισης, συντηρητικός μεσήλικας με ένα φθαρμένο κοστούμι, επίμονος και ενοχικός καπνιστής, λάτρης του τούρκικου καφέ και της λιτής ζωής. Ένας ήρωας που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως χαρισματική μετριότητα, χάρη στη δαιμονισμένη ικανότητά του να επιλύει και τις πιο πολύπλοκες αστυνομικές υποθέσεις. Πρόκειται για έναν ήρωα που εκπλήρωσε πλήρως την αποστολή του υποσκελίζοντας το όνομα του ίδιου του δημιουργού του. Συχνά αντί του συγγραφέα όταν θέλουμε να μιλήσουμε σχετικά αναφερόμαστε στον ίδιο τον Μπέκα. Η συγγραφική δραστηριότητα του Μαρή υπήρξε σημαντική και συστηματική, αφού άφησε πίσω του πάνω από πενήντα αυτοτελείς αστυνομικές ιστορίες.
Ο Μαρής γεννήθη κε στη Σκόπελο το 1 91 6, όπου υπηρετούσε ο πατέρας του ως δικαστικός. Τα παιδικά του χρόνια τα έζησε στη Χίο και τη Λάρισα. Αργότερα φοίτησε στη Νομική Σχολή της Θεσσαλονίκης. Ζώντας σε πολλά μέρη της χώρας, ο Μαρής απέκτησε προσωπική εμπειρία από τη ζωή της επαρχίας, πράγμα που γίνεται φανερό στα μυθιστορήματά του, όπου μοιάζει να γνωρίζει τον «ψυχισμό», την εσωτερικότητα των τόπων που χρησιμοποιεί στο έργο του. Στον παρόντα τόμο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη συμμετέχουν μια σειρά αστυνομικών συγγραφέων της νεότερης γενιάς, οι οποίοι ξαναζωντανεύουν «α λα μανιέρ» τον θρυλικό Μπέκα, σαφώς τον διασημότερο ήρωα της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας. Όλες οι ιστορίες είναι εμπνευσμένες από το έργο του Μαρή, δίχως να παρεκκλίνουν από το πνεύμα του. Έτσι, μπορούμε να μιλήσουμε για ολική επαναφορά του αστυνόμου Μπέκα μαζί με την εποχή του, αυτή της δεκαετίας του εξήντα και των αρχών του εβδομήντα, όταν πλέον ο αστυνόμος είχε συνταξιοδοτηθεί, αλλά δεν είχε τεθεί εκτός δράσης, όπως στην ιστορία του «Ματωμένου Γάμου» που διαδραματίζεται στη Χαλκιδική και στα «Ίχνη στην Πολίχνη» στην ωραία Θεσσαλονίκη. Ξεχωριστή ως προς τον τόπο της δράσης αλλά και της πολιτικής διαχείρισης του θέματος είναι η ιστορία του Δημήτρη Μαμαλούκα. Η ιστορία έχει ως χώρο δράσης τη Βενετία και ο Μπέκας μαζί με έναν αντιναζί Ιταλό συνάδελφό του φέρνει σε πέρας μια αποστολή σχετική με ναζί εγκληματίες πολέμου που διαφεύγουν. Όλες οι περιπέτειες υπηρετούν τον χαρακτήρα του Μπέκα, όπως και την ατμόσφαιρα της εποχής, τις κοινωνικές διαστρωματώσεις με τα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα. Κυρίως όμως ξαναζωντανεύουν με μαεστρία την προσωπική ματιά του Μαρή. Τις πραγματικά νέες περιπέτειες του αστυνόμου Μπέκα υπέγραψαν οι συγγραφείς: Ανδρέας Αποστολίδης, Νεοκλής Γαλανόπουλος, Παναγιώτης Γιαννουλέας, Αντώνης Γκόλτσος, Τιτίνα Δανέλλη, Βασίλης Δανέλλης, Άννα Δάρδα - Ιορδανίδου, Δημήτρης Κεραμεύς, Νίνα Κου-λετάκη, Δημήτρης Μαμαλούκας, Τεύκρος Μιχαηλίδης, Αθηνά Μπασιούκα, Γιάννης Πανούσης, Αργύρης Παυλιώτης, Φίλιππος Φιλίππου.
Τέλος, την επιμέλεια αυτού του ιδιαίτερου φόρου τιμής στον Γιάννη Μαρή είχαν η Αθηνά Κακούρη και ο Κώστας Θ. Καλφόπουλος.
Ξενοφών Μπρουντζάκης
Μια άψογη δολοφονία
Π. Ντ. Τζέιμς
Μετάφραση: Τούλα Τόλια
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Σελ.: 493
Τι συμβαίνει στο Οίκημα των μαθητευόμενων νοσοκόμων Ναϊτινγκέιλ; Την ώρα που επιχειρείται μια εργαστηριακή άσκηση, μια φοιτήτρια δολοφονείται με άγριο τρόπο. Τον πρώτο φόνο ακολουθεί δεύτερος και τότε καλείται ο Aνταμ Νταλγκλίς να λύσει το μυστήριο. Και ενώ η ατμόσφαιρα γίνεται όλο και πιο ασφυκτική και επικίνδυνη ακόμα και για τη ζωή του ίδιου του Νταλγκλίς, μια τρίτη, πιο φρικτή, δολοφονία ακολουθεί τις δύο πρώτες. Η λύση αποκαλύπτεται μόνο στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου και ξαφνιάζει. Η συγγραφέας προχωρεί πέρα από τα ερωτήματα που δημιουργεί ένα κλασικό αστυνομικό μυθιστόρημα. Οι χαρακτήρες, σχεδιασμένοι με εξαιρετική μαεστρία και εντελώς διαφορετικοί μεταξύ τους, περιγράφονται ως δυνάμει θύτες και θύματα.
Ξενοφών Μπρουντζάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου