Αφιέρωμα σε έναν από τους σημαντικότερους Πολωνούς σκηνοθέτες, τον
Αντρέι Βάιντα, οργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδας από τις 13 ως τις 23
Δεκέμβρη.
Κάποιες από τις περίπου 20 ταινίες που θα προβληθούν στην Ταινιοθήκη
(Ιερά Οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136, στο Γκάζι) δεν έχουν
ξαναπαιχτεί στην Ελλάδα. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει μία από τις πρώτες του
ταινίες, τον “Υπόνομο” του 1957, την πρώτη ταινία που γυρίστηκε με θέμα
την εξέγερση στο γκέτο της Βαρσοβίας ενάντια στους ναζί. Επίσης “Ο
άνθρωπος από σίδερο” (1981) ταινία για το κίνημα της Αλληλεγγύης στην
Πολωνία, ένα από τα μεγαλύτερα απεργιακά κινήματα όλων των εποχών. Η
ταινία γυρίστηκε στο μικρό διάστημα υποχώρησης της λογοκρισίας, όταν το
κίνημα της Αλληλεγγύης βρισκόταν στην ανάπτυξή του και πριν επιβληθεί η
δικτατορία του Γιαρουζέλσκι (το αφιέρωμα ξεκινάει συμβολικά στις 13
Δεκέμβρη, ημερομηνία που το 1981 έγινε το πραξικόπημα). Η ταινία “Κατίν”
(2007) που αφορά στη μαζική εκτέλεση Πολωνών κρατούμενων από τις αρχές
της Σοβιετικής Ένωσης το 1940 ξεσήκωσε μια μεγάλη συζήτηση όταν βγήκε
στις αίθουσες (διαβάστε για παράδειγμα από την ΕΑ: tinyurl.com/ca4bcmm).
Το αφιέρωμα θα συμπληρωθεί με μια έκθεση που θα κάνει εγκαίνια στις
18 Δεκέμβρη με αφίσες, φωτογραφίες και έργα ζωγραφικής του ίδιου του
σκηνοθέτη.
"Στάχτες και διαμάντια" (1958) του Αντρέι Βάιντα. |
Μεγάλο αφιέρωμα στον Πολωνό σκηνοθέτη Αντρέι Βάιντα ξεκινά
σήμερα Πέμπτη στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά οδός 48 και Μ.
Αλεξάνδρου). Για πρώτη φορά συγκεντρώνονται σ’ ένα αφιέρωμα τέσσερις
ψηφιακά αποκατεστημένες ταινίες του: "Στάχτες και διαμάντια" (1958),
"Αθώοι γόητες" (1960), "Η γη της επαγγελίας" (1975), "Άνθρωπος από
σίδερο" (1981). Η 13η Δεκεμβρίου είναι σημαδιακή ημερομηνία για την
ιστορία της Πολωνίας, καθώς σχεδόν 30 χρόνια πριν, στις 13 Δεκεμβρίου
του 1981, ο στρατηγός Γιαρουζέλσκι κηρύσσει στην Πολωνία τον στρατιωτικό
νόμο, βγάζοντας τον στρατό στους δρόμους των πόλεων και συλλαμβάνοντας
χιλιάδες στελέχη της «Αλληλεγγύης».
Με αφορμή την ιστορική αυτή επέτειο και τιμώντας έναν σκηνοθέτη που η
πολιτική διαπερνά το σύνολο του έργου του, απόψε, στην έναρξη του
αφιερώματος θα προβληθεί ο ψηφιακά αποκατεστημένος και βραβευμένος με
τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες "Άνθρωπος από σίδερο", ταινία που
αναφέρεται στο κίνημα της «Αλληλεγγύης» και στην οποία εμφανίζεται και ο
ίδιος ο Λεχ Βαλέσα.
Από τα πρώτα του αριστουργήματα της «πολωνικής σχολής» της δεκαετίας
του ’50 μέχρι τα πρόσφατα "Κατύν" και "Γλυκιά έξαψη", το αφιέρωμα στον
Αντρέι Βάιντα περιλαμβάνει 18 μεγάλου μήκους ταινίες, μεταξύ των οποίων
πολλές ανέκδοτες στην Ελλάδα: "Κανάλ" (1957), "Λότνα" (1959),
"Κυνηγώντας μύγες" (1969 ), "Τοπίο μετά τη μάχη" (1970), "Ο γάμος"
(1973), "Χωρίς αναισθητικό" (1978), "Άνθρωπος από μάρμαρο" (1981), "Οι
δεσποινίδες του Βίλκο" (1979), "Ο μαέστρος" (1980), "Δαντών (1983), "Η
θυσία του Κόρτσακ" (1990), "Κατύν" (2007), "Γλυκιά έξαψη" (2009).
Το πρόγραμμα συμπληρώνουν η τηλεοπτική ταινία "Μωσαϊκό" (1968),
μοναδική κωμωδία στην καριέρα του Βάιντα -την οποία επέλεξε ο ίδιος για
το αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος-, το ντοκιμαντέρ "Η νεκρή τάξη"
(1978), ταινία αφιερωμένη στην ομότιτλη θεατρική παράσταση του μεγάλου
Πολωνού σκηνοθέτη Ταντέους Κάντορ και δύο επεισόδια από την τηλεοπτική
σειρά μυθοπλασίας "Με το πέρας των χρόνων, των ημερών…" (1980) που
βασίζεται στην 7ωρη παράσταση-ποταμό, με έργα Πολωνών συγγραφέων
του μεσοπολέμου που παρουσίασε το 1978 ο Βάιντα στο θέατρο.
Δυστυχώς ο ίδιος ο Αντρέι Βάιντα δεν θα καταφέρει να παραστεί στην
Αθήνα λόγω των εντατικής του ενασχόλησης με την ολοκλήρωση της
τελευταίας του ταινίας "Βαλέσα". Το αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη πλαισιώνει
μια έκθεση πολυμέσων που θα παρουσιαστεί στους χώρους της Ταινιοθήκης
από την Τρίτη 18/12 και περιλαμβάνει άγνωστες φωτογραφίες από τις
σημαντικότερες ταινίες του Βάιντα, αυτοπορτραίτα του σκηνοθέτη καθώς και
μία συλλογή από τις καλύτερες αφίσες των ταινιών του. Την έκθεση θα
εγκαινιάσει μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα το έργο του Βάιντα
και τη σχέση του με τον κινηματογράφο της Ανατολικής Ευρώπης. Τη
συζήτηση θα ακολουθήσει η ειδική προβολή της ταινίας "Αθώοι γόητες"
(1960), ενός από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα της πολωνικής
νουβέλ-βαγκ, μια ψυχολογική σπουδή για δυο νέους που συναντιούνται σε
ένα κλαμπ και περνούν μαζί μια νύχτα με ένα ιδιόμορφο ερωτικό παιχνίδι
λέξεων και απόψεων -η πολιτικά αθώα υπόθεση της ταινίας, έγινε, για τους
ιδεολογικούς καθοδηγητές της εποχής, πιο ενοχλητική και από το θέμα της
εξέγερσης της Βαρσοβίας…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου