γράφει ο Κυριάκος Μπάνος
Από τις 11 Νοέμβρη η Κίνηση Μαβίλη, μια ομάδα καλλιτεχνών του
ερευνητικού θεάτρου, κατέλαβε το Θέατρο Εμπρός στου Ψυρρή, που ρήμαζε
παρατημένο. “Βασικά χαρακτηριστικά του σκεπτικού της ενέργειάς μας είναι
η συλλογική ανάληψη αποφάσεων, η συνεργασία σε οργανωτικό επίπεδο
καλλιτεχνών, η αμφισβήτηση πεπατημένων προσεγγίσεων σε σχέση με την
καλλιτεχνική δημιουργία και τη λειτουργία ενός χώρου πολιτισμού”,
υπογράμμιζαν στο ανοιχτό κάλεσμα που εξέδωσαν πριν την επανοικειοποίηση
του εγκαταλελειμμένου θεάτρου.
Η Κίνηση Μαβίλη προέκυψε το 2010 με αφορμή τις επιχορηγήσεις για
το ελεύθερο θέατρο που δόθηκαν από την πολιτεία, στις οποίες ήταν
εμφανής η πλήρης απουσία πολιτιστικής πολιτικής και για άλλη μια φορά
είχε αγνοηθεί η ύπαρξη της νέας ερευνητικής θεατρικής σκηνής. Αποτέλεσμα
ήταν να πετιέται ένας ολόκληρος πολιτιστικός χώρος στο περιθώριο και
στον αποκλεισμό.Τον Σεπτέμβρη του 2010 πάνω από 300 άνθρωποι του θεάτρου είχαν υπογράψει την επιστολή προς το υπουργείο. Αυτό που ζητούσαν οι καλλιτέχνες ήταν η πλήρης διαφάνεια σε σχέση με τις χρηματοδοτήσεις του υπουργείου και η αναγκαιότητα να υπάρξει δημόσιος διάλογος σχετικά με τα κριτήρια επιλογής των επιχορηγούμενων παραστάσεων. Επιχορηγήσεις που είτε απέκλειαν τα πιο πρωτοπόρα κομμάτια της εγχώριας δημιουργίας, είτε ήταν ευκαιριακές και άνισες.
“Το Θέατρο Εμπρός -κλειστό και ανεκμετάλλευτο εδώ και χρόνια- είναι σύμβολο αυτής της πολιτικής”, τόνισε μιλώντας στην Ε.Α. η Γεωργία Μαυραγάνη από την ομάδα Χάπι Εντ και ένα από τα επτά ιδρυτικά μέλη της Κίνησης Μαβίλη. “Οι κατά καιρούς εξαγγελίες για την αξιοποίησή του και για την απόδοσή του στους καλλιτέχνες αποδείχτηκαν πυροτεχνήματα. Έτσι αποφασίσαμε να καταλάβουμε το θέατρο και να προσπαθήσουμε να το χρησιμοποιήσουμε σαν ένα χώρο διαλόγου για την ίδια την θεατρική πράξη.
“Πειραματικό εγχείρημα”
Πρόκειται για ένα πειραματικό εγχείρημα που μεταβάλλεται και συνδιαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες των καλλιτεχνών και του κοινού που συμμετέχουν. Για έναν χώρο που άνθρωποι του Θεάτρου και όχι μόνο μπορούν να επικοινωνούν, να συνδιαλέγονται. Στην ουσία κάνουμε ένα σχόλιο για το ίδιο το θέατρο και την εξέλιξή του. Ένα σχόλιο σχετικά με την εμπορευματοποίηση της θεατρικής πράξης είτε στο επίπεδο της μάθησης και των δραματικών σχολών, είτε στο επίπεδο της ίδιας της καλλιτεχνικής δημιουργίας.Δεν είναι άλλωστε τυχαίο πως οι σημαντικότερες σε απήχηση δράσεις ως τώρα ήταν το “λάιβ αρχείο”, στο οποίο παρουσιάστηκαν παλιές παραστάσεις με σκοπό να αναγνωρίσουμε μια εξελικτική διαδρομή σε αυτές, είτε οι παραστάσεις τις οποίες ακολουθούσε διάλογος με τους δημιουργούς σε μια προσπάθεια να αναγνωρίσουμε τι πραγματικά προσπαθούσαν να εξηγήσουν, και αν τελικά επιτυγχάνουν τους σκοπούς τους. Άλλωστε αυτό που προσπαθούμε να διερευνήσουμε δεν είναι η τελειοποίηση, η ολοκλήρωση ενός έργου σύμφωνα με τα καθιερωμένα κριτήρια, αλλά η ίδια η καλλιτεχνική διαδρομή, η εξέλιξη, η βελτίωση, η κίνηση από το ένα επίπεδο στο άλλο.
Η πρώτη ιδέα ήταν να ολοκληρώσουμε έναν πρώτο κύκλο δώδεκα ημερών καλλιτεχνικής δράσης, όμως αποδείχτηκε από την συμμετοχή και την ανταπόκριση του εγχειρήματος ότι η έλλειψη ενός τέτοιου χώρου είναι πολύ μεγάλη. Έτσι αποφασίσαμε να ανοίξουμε τον χώρο σε μια πιο μόνιμη βάση, για αρχή κάθε Πέμπτη και Παρασκευή με ένα πρόγραμμα που ξεκινάει από θεωρητικά σεμινάρια θεάτρου και φτάνει μέχρι περφόρμανς, εικαστικά δρώμενα και προβολές. Πρόκειται για μια ανοιχτή διαδικασία που συνεχώς εμπλουτίζεται και είναι σίγουρο πως έχει να μας δώσει πολλά βήματα στην συνέχεια”.
Για το πλήρες πρόγραμμα του θεάτρου Εμπρός, όπου η είσοδος είναι πάντα δωρεάν αφού οι καλλιτέχνες αποκλείουν την όποια χρηματική συναλλαγή, καλό είναι κάποιος να ανατρέχει στο blog της Κίνησης Μαβίλη (http://kinisimavili.blogspot.com/) μιας και η μεταβλητότητα είναι ένα από τα χαρακτηριστικά της πολυποίκιλης αυτής παρέμβασης και το πρόγραμμα εμπλουτίζεται συνεχώς με νέες δράσεις.
http://ergatiki.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=3620%3Ai999&Itemid=62
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου