Δευτέρα, 17 Οκτωβρίου 2011

Πολύ σκληρές για να πεθάνουν οι εφημερίδες! (Ημερησία)




Το... χαρτί των εφημερίδων αποδεικνύεται πολύ πιο «ανθεκτικό» από όσο ήθελαν κάποιοι να πιστεύουν, αποδεικνύοντας ότι οι εφημερίδες έχουν ακόμη μέλλον στην εποχή του διαδικτύου


ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Διαδίκτυο εναντίον εφημερίδας. Μία «μονομαχία» που κατά πολλούς είχε προεξοφλημένο αποτέλεσμα, με την ηλεκτρονική ενημέρωση να κερδίζει στα σημεία, σε επίπεδο ταχύτητας, εντυπώσεων και αριθμού αναγνωστών και τις εφημερίδες να αναζητούν για άλλη μια φορά νέο ρόλο στην ψηφιακή εποχή, έχοντας αποκτήσει έναν ακόμη «αντίπαλο» μετά την τηλεόραση και το ραδιόφωνο.

Οι εφημερίδες, όμως, ακόμη «αντιστέκονται». Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το 2010 οι αναγνώστες των εφημερίδων ανέρχονταν σε 2,3 δισ. ανθρώπους καθημερινά, έναντι 1,9 δισ. που προτιμούσαν να επισκεφθούν το Ιντερνετ.
Ποιοτική ενημέρωση
Πλησιάζει λοιπόν η στιγμή του «θανάτου» των εφημερίδων; Όχι, αναγκαστικά, και σίγουρα όχι τόσο σύντομα όσο θέλουν κάποιοι να τονίζουν. Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου του Ορεγκον στους αναγνώστες των New York Times αποδεικνύει ότι οι εφημερίδες είναι «πολύ σκληρές για να πεθάνουν». Γιατί οι αναγνώστες σε επίπεδο «ποιοτικής ενημέρωσης» προτιμούν τελικά να εμπιστεύονται την έντυπη έκδοση της εφημερίδας. Υποστηρίζοντας ότι αξιολογεί καλύτερα τη θεματολογία, έχει καλύτερες αναλύσεις, τους βοηθά να συγκεντρώνονται περισσότερο στην ανάγνωση και ότι σε τελική ανάλυση δεν είναι ακόμη έτοιμοι να αποχωριστούν τη? γοητεία του χαρτιού. Κάτι που παραδέχεται και η Αριάνα Χάφινγκτον, δημιουργός του περιβόητου «Huffington Post», της δημοσιογραφικής ιστοσελίδας με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα παγκοσμίως: «Η ανάγνωση σε χαρτί υφίσταται στο DNA μας. Οι άνθρωποι εξακολουθούν να αγαπούν την ώρα του πρωινού τους να ξεδιπλώσουν μια εφημερίδα παρά να τη διαβάσουν από το iPad». Δήλωση που έγινε με αφορμή τη συμφωνία με τη «Le Monde», τη ναυαρχίδα του γαλλικού Τύπου, για τη δημιουργία ενός? «Huffington Post α λα γαλλικά». Η νέα γαλλόφωνη ιστοσελίδα θα ξεκινήσει να λειτουργεί εντός του Νοεμβρίου με δική της ομάδα σύνταξης. Διότι η κ. Χάφινγκτον πιστεύει ότι, παρά τις ενδείξεις περί του αντιθέτου, «ζούμε τη χρυσή εποχή της δημοσιογραφίας».
Δεν είναι λίγοι εκείνοι ωστόσο που υποστηρίζουν ότι οι εφημερίδες θα αποτελούν σύντομα «είδος υπό εξαφάνιση». Αυτό προέβλεψε και ο πρόεδρος του Παγκόσμιου Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (OMPI) του ΟΗΕ, Φράνσις Γκάρι, εκτιμώντας ότι οι παραδοσιακές εφημερίδες θα? εξαφανιστούν έως το 2040, αφού αντικατασταθούν από τις ψηφιακές εκδόσεις τους. Για να στηρίξει μάλιστα το επιχείρημά του, μιλώντας στην εφημερίδα La Tribune de Geneve, ανέφερε ότι ήδη στις ΗΠΑ πωλούνται περισσότερα ψηφιακά βιβλία από ό,τι βιβλία σε χαρτί. Στη Γαλλία, η France Soir, μία από τις πλέον ιστορικές εφημερίδες της χώρας, εγκατέλειψε οριστικά από αυτή την εβδομάδα την έντυπη έκδοσή της και θα κυκλοφορεί από το Δεκέμβριο μόνο σε online μορφή.
Είναι η πρώτη εφημερίδα της χώρας που αποφασίζει να κάνει αυτό το μεγάλο βήμα, καθώς τα τελευταία χρόνια είδε την κυκλοφορία της να συρρικνώνεται δραματικά, από 1,5 εκατ. φύλλα ημερησίως σε μόλις 70.000.
Περικοπές θέσεων εργασίας
Η μετάβαση κάθε άλλο παρά εύκολη θα είναι, αφού θα συνοδευτεί αναπόφευκτα από περικοπές θέσεων εργασίας, γεγονός που οδήγησε ήδη τους δημοσιογράφους της εφημερίδας στην πρώτη τους απεργία αυτή την εβδομάδα. Το παράδειγμα της France Soir εξετάζουν με ενδιαφέρον και άλλοι μεγάλοι τίτλοι του γαλλικού Τύπου, όπως η οικονομική La Tribune, που κατήργησε δοκιμαστικά για δύο εβδομάδες την έντυπη έκδοσή της.
  • 2,3 δισ. οι αναγνώστες των εφημερίδων καθημερινά το 2012
  • 1,9 δισ. ο αριθμός εκείνων που ενημερώνονται μέσω ίντερνετ
  • 37 εκατ. οι επισκέπτες του Huffington Post στις ΗΠΑ
  • 80.000 οι συνδρομητές στην Daily του Μέρντοχ
  • 2040 Θα έχουν επιβιώσει οι εφημερίδες;
Α. Χάφιγκτον: «Η ανάγνωση σε χαρτί υφίσταται στο DNA μας. Οι άνθρωποι εξακολουθούν να αγαπούν την ώρα του πρωινού τους να ανοίξουν μια εφημερίδα παρά να τη διαβάσουν στο iPad».
«Daily»
Χλιαρή υποδοχή στο φιλόδοξο σχέδιο του Μέρντοχ
Το τελευταίο διάστημα, ο μεγιστάνας των ΜΜΕ Ρούπερτ Μέρντοχ έχει πολλούς «πονοκεφάλους», λόγω των αλλεπάλληλων σκανδάλων που αποκαλύπτονται για τη μιντιακή αυτοκρατορία του. Πρόσφατα απέκτησε ακόμη έναν: Το τελευταίο υπερφιλόδοξο σχέδιό του, η εφημερίδα «Daily» που κυκλοφορεί αποκλειστικά στην ταμπλέτα iPad, έτυχε χλιαρής υποδοχής, προκαλώντας προβληματισμό στους δημιουργούς της που επένδυαν στη ραγδαία εξάπλωση της online ενημέρωσης.
Η... «Ημερησία» του Μέρντοχ που κυκλοφόρησε τον περασμένο Φεβρουάριο, έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον μόλις 80.000 συνδρομητών, αριθμός που μετά βίας καλύπτει το ένα έκτο των αρχικών στόχων. Και που κάθε άλλο παρά ευοίωνος είναι, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι συνδρομητές της online εφημερίδας πληρώνουν είτε 99 σεντς την εβδομάδα είτε 39,99 δολάρια ετησίως για να τη διαβάσουν.
Θετικό χαρακτηρίζεται ωστόσο το γεγονός ότι οι αναγνώστες ανταποκρίνονται καλά στο ότι πρέπει να πληρώσουν για να διαβάσουν το online περιεχόμενο, υποστηρίζοντας ότι το 15% των δοκιμαστικών αναγνωστών μετατρέπονται σε συνδρομητές.

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=15460&subid=2&pubid=112337202

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου