Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2010

Μικρές Ειδήσεις

Φτάσαμε αισίως στον τελευταίο μήνα του χρόνου και συνεχίζουμε την εβδομαδιαία πια επικοινωνία μας, προσπαθώντας πάντα για το καλύτερο μέσα σε μια δύσκολη εποχή που κάστρα πέφτουν και μια νέα εποχή μπορεί να ανατείλει.Η Τέχνη, η Λογοτεχνία και ο Πολιτισμός θα είναι δίπλα μας πιστποί σύντροφοι και αρωγοί. Καλό σας μήνα και καλή ανάγνωση!

Αλλάζει ο θεσμός των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας

ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΚΟΥΖΕΛΗ | Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2010
Αλλαγές στον θεσμό των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας προωθεί το υπουργείο Πολιτισμού με σχετικές διατάξεις που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο, το οποίο εξετάζει η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.
Η επιτροπή των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας για έργα του 2009 συνεδριάζει τη Δευτέρα, όταν στη Στοκχόλμη αρχίζει η εβδομάδα Νομπέλ, με την άφιξη των βραβευθέντων για την τελετή απονομής, η οποία γίνεται με επισημότητα και λάμψη κάθε Δεκέμβριο. Τι κοινό έχουν τα Νομπέλ με τον θεσμό της εγχώριας κορυφαίας λογοτεχνικής διάκρισης; Οταν τα Νομπέλ ενός έτους ολοκληρώνουν τις εργασίες τους, τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας μόλις αρχίζουν τις δικές τους.
Αυτό φιλοδοξεί να αλλάξει το νέο νομοσχέδιο το οποίο ορίζει συγκεκριμένες ημερομηνίες για τη διεξαγωγή των εργασιών των τριών επιτροπών των βραβείων: Οι εργασίες τους θα αρχίζουν «το αργότερο» εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου του Μαΐου κάθε έτους, η βραχεία λίστα θα ανακοινώνεται στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου, η ανακοίνωση των βραβείων θα γίνεται στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου και η απονομή τον Δεκέμβριο. Προθεσμίες που αφενός είναι πρακτικά επιβεβλημένες, αφετέρου τείνουν στη δημιουργία ενός τελετουργικού το οποίο έχει ανάγκη ο θεσμός. Οχι ότι «το ράσο θα κάνει τον παπά», αλλά θα βοηθήσει τα πολύπαθα βραβεία να ανακτήσουν τη συμβολική σημασία τους όχι μόνο εντός της λογοτεχνικής κοινότητας αλλά και μέσα στην ελληνική κοινωνία.
Οι νέες διατάξεις, εφόσον ψηφισθούν, θα τεθούν σε ισχύ από το επόμενο έτος. Εφέτος η επιτροπή των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας, η οποία έχει παραλάβει τους καταλόγους της Εθνικής Βιβλιοθήκης για το έτος 2009, θα εξετάσει 1.709 τίτλους στις πέντε κατηγορίες: μυθιστόρημα (397), διήγημα (208), δοκίμιο-κριτική (216), χρονικό-μαρτυρία (307), ποίηση (581) _ συνολικά 44 τίτλοι περισσότεροι από εκείνους του 2008. Οι βραχείες λίστες ενδέχεται να ανακοινωθούν πριν από τα Χριστούγεννα.
Μετά τις γιορτές αναμένεται να δώσουν τις δικές τους βραχείες λίστες η επιτροπή για το Παιδικό Βιβλίο και εκείνη για τη Μετάφραση. 745 ξένους τίτλους που μεταφράστηκαν στα ελληνικά και 35 ελληνικούς που μεταφράστηκαν σε άλλες γλώσσες θα εξετάσει η επιτροπή για τη Μετάφραση και συνολικά 1.556 τίτλους θα αξιολογήσει η επιτροπή για το Παιδικό Βιβλίο.
Τo υπό ψήφιση νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τη θέσπιση νέων βραβείων: Απόδοσης έργου της αρχαίας ελληνικής γραμματείας στα νέα ελληνικά, Εφηβικού-νεανικού λογοτεχνικού βιβλίου, Πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα ως 35 ετών και Ειδικό βραβείο σε λογοτέχνη του οποίου το βιβλίο προάγει τον διάλογο πάνω σε ευαίσθητα κοινωνικά ζητήματα. 

 
Εποχές του χρυσού και του τσίγκου
 
 
Tης Μαριαννας Τζιαντζη
Στις δύσκολες μέρες που ζούμε κάθε τιμητιμή αναφορά στη χώρα μας είναι παρήγορη, ακόμα και όταν τη συναντάμε σε μια παλιά κινηματογραφική ταινία. Την Κυριακή προβλήθηκε στο Πρίσμα ο «Μεγάλος δρόμος» (1942), ένα ασπρόμαυρο αμερικανικό μελό με μια ακατάδεχτη παράλυτη τραγουδίστρια, την Γκλόρια (Λουσίλ Μπολ) που φέρεται στον Λιτλ Πινκς, τον «μικρό του μαγαζιού» (Χένρι Φόντα), σαν πριγκιπέσα, απαιτώντας να της ικανοποιεί όλα τα καπρίτσια.
«Μα ποια νομίζει ότι είναι;» αναρωτιούνται οι άλλοι και κάποιος παρατηρεί ότι η Γκλόρια φέρεται στον Πινκς με μεγαλύτερη περιφρόνηση από ό, τι έδειξε η Ελλάδα στον Ιταλό πρέσβη. Ενας άλλος όμως ρωτάει: «Τι σημαίνει πρέσβης;» - μια ειρωνική πινελιά του σεναριογράφου για τον πολιτικό αναλφαβητισμό του μέσου Αμερικανού.
Να λοιπόν που η χάρη του ελληνικού «Οχι» είχε φτάσει στο Χόλιγουντ, αφού η ταινία γυρίστηκε τους πρώτους μήνες μετά την είσοδο των Ηνωμένων Πολιτειών στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Οταν μιλάμε για τη «χρυσή εποχή» του ελληνικού σινεμά, εννοούμε κυρίως τη δεκαετία του '60, την εποχή των μεγάλων κωμικών ηθοποιών και δημιουργών, αν και όλοι ξέρουμε ότι την ίδια εποχή είχαν γυριστεί εκατοντάδες σαχλαμάρες. Μερικές φορές, κάνοντας ζάπινγκ, πέφτω σε κάποιες παλαιότερες ελληνικές σειρές που επαναπροβάλλονται στην ΕΤ1, όπως «Η αγάπη άργησε μια μέρα» του Κώστα Κουτσομύτη (1997) και «Ασθενείς και οδοιπόροι» (2002) του Χρήστου Παλιγιαννόπουλου. Δυστυχώς, δεν έχω χρόνο να τις παρακολουθήσω σε τακτική βάση, όμως ειλικρινά, από ό, τι λίγο προφταίνω να δω, εντυπωσιάζομαι από το πλήθος των εξαιρετικών ηθοποιών και την ποιότητα της ερμηνείας τους. Στην πρώτη η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, η Τάνια Τρύπη, η Πέγκυ Τρικαλιώτη, η Αφροδίτη Γρηγοριάδου, ο Μηνάς Χατζησάββας, ο Γιώργος Μοσχίδης κ. ά., αλλά κι ένας μεγάλος απών, ο Βασίλης Διαμαντόπουλος. Στη δεύτερη ξανά η κυρία Καραμπέτη, αλλά και ο Αρης Λεμπεσόπουλος, ο Στέλιος Μάινας, ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος, ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης και άλλοι πολλοί, ενώ και οι δύο στηρίζονταν στα ομότιτλα μυθιστορήματα του Γιώργου Θεοτοκά και της Λιλής Ζωγράφου - δηλαδή έστρεψαν και το ενδιαφέρον του κοινού στην ελληνική λογοτεχνία.
Δεν είναι θέμα νοσταλγίας. Οι σειρές αυτές δεν προβλήθηκαν στο βαθύ παρελθόν, ενώ οι περισσότεροι συντελεστές τους είναι καλλιτεχνικά ενεργοί, όμως απόντες από την τηλεόραση. Ούτε μια νέα ελληνική σειρά δεν προβάλλει φέτος η ΕΡΤ, ενώ στα ιδιωτικά κανάλια οι εγχώριες σειρές μυθοπλασίας μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Δεν αποκλείεται, λοιπόν, να αρχίσουμε να μιλάμε για τη «χρυσή εποχή» των ελληνικών σειρών -που δεν ήταν στ' αλήθεια χρυσή, αλλά τσίγκινη με κάποια ψήγματα, κάποιες υποσχέσεις χρυσού.
Το «Νησί» στο Mega είναι ο «ένας» (1) κούκος που, αν και δεν φέρνει την άνοιξη, ωστόσο δείχνει ότι η ελληνική ψυχαγωγική τηλεόραση είναι σε θέση να κάνει και βήματα προς τα μπρος, όχι μόνο προς τα πίσω.

 
O ''Eπίλογος'' τιμά τον Θόδωρο Αγγελόπουλο.
 
Τον μεγάλο Έλληνα σκηνοθέτη Θόδωρο Αγγελόπουλο για την προσφορά του στον ελληνικό και παγκόσμιο κινηματογράφο θα τιμήσει φέτος ο ''Επίλογος'' στην εκδήλωση που θα γίνει την ερχόμενη Τρίτη στις 8.00μμ , στο νέο κτήριο του Μουσείου Μπενάκη( Πειραιώς 138). Η ετήσια πολιτιστική έκδοση "ΕΠΙΛΟΓΟΣ" ένα χρόνο πριν από τα εικοστά γενέθλιά της (πρώτη έκδοση το 1992) κυκλοφορεί, μέσα στη δίνη της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητά της και στις σελίδες της. Καταγράφει, εδώ και 19 χρόνια, τα πολιτιστικά δρώμενα της χώρας όλο το χρόνο σε όλους τους τομείς του Πολιτισμού: θέατρο, χορός, κινηματογράφος, μουσική, εικαστικά, κόμικ, δημοσιογραφία, γράμματα-τέχνες, φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, πολιτιστική πολιτική, MEDIA. Την τιμή θα απονείμει ο Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού κ. Τηλέμαχος Χυτήρης. Για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο θα μιλήσουν η κυρία Ειρήνη Στάθη - Μόνιμη Επίκουρη Καθηγήτρια θεωρίας του κινηματογράφου και των Οπτικοακουστικών Τεχνών, στο Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας και η κυρία Μαρία Κομνηνού - Αναπληρώτρια Καθηγήτρια και Διευθύντρια του Οπτικοακουστικού Εργαστηρίου στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Την εκδήλωση θα παρουσιάσει ο ηθοποιός Γρηγόρης Βαλτινός. Αναλυτικά ο "ΕΠΙΛΟΓΟΣ 2010" περιλαμβάνει: " Απολογισμό και κριτική παρουσίαση της θεατρικής χρονιάς 2009-2010 από τον Γρηγόρη Ιωαννίδη. " Μια αναφορά στο κουκλοθέατρο, "μια τέχνη για παιδιά & μεγάλους" της Τζωρτζίνας Κακουδάκη. " "Ο σύγχρονος χορός στην Αθήνα" από την Τζωρτζίνα Κακουδάκη. " Σινεμά 2009-2010, "Το Χόλυγουντ στη χώρα των θαυμάτων" από τον Χρήστο Μήτση. " "Η ομίχλη της Fog" από τον Αχιλλέα Ντελλή. " "Ο ελληνικός κινηματογράφος σε νέες περιπέτειες" του Γιάννη Ζουμπουλάκη. " Μία ανασκόπηση στην "Έντεχνη μουσική 2009-2010" κάνει ο Αλέξανδρος Χαρκιολάκης. " Ο Γιώργος Τσάμπρας γράφει "για το τραγούδι που γίνεται εικόνα …" και για την ελληνική δισκογραφία 2009-2010. " Στα Εικαστικά- "Επίλογος 2010", συνοψίζει η Κατερίνα Ζαχαροπούλου. " COMICS: "Γιατί ταυτιζόμαστε τόσο;" της Λήδας Τσενέ. " Στη φωτογραφία "Ο φακός αποκαλύπτει" από τον Γιάννη Ασδραχά. " "Η λογοτεχνική γραφή" από τον Γιώργο Ξενάριο, και "Ποίηση 2009-2010" από τον Γιάννη Δούκα. " Για "Ένα ακόμη φεστιβαλικό καλοκαίρι" γράφει η Μαρία Παναγιωτοπούλου. " Στην Πολιτιστική πολιτική "΄Ενα χρόνο μετά ο πολιτισμός αναμένει στο ακουστικό του" από τη Δήμητρα Μυρίλλα. και η Μαίρη Αδαμοπούλου βλέπει "Το νέο μουσείο της Ακρόπολης. Ένα χρόνο μετά". " Για τα Media γράφει ο Χρήστος Ιερείδης ενώ ο Κώστας Μποτόπουλος μας δίνει την "άλλη διάσταση της κρίσης" και ο Δημήτρης Κανελλόπουλος μιλάει για "το ραδιόφωνο στην εποχή της Play list". " Επίσης σε ένα ειδικό αφιέρωμα στην ΗΜΕΡΙΔΑ : "Γέλιο" 11-05-2010 γράφουν για το γέλιο στην τέχνη ο Μιχάλης Ρέππας, ο Γιώργος Γαλάντης, και ο Θόδωρος Δ. Παπαγγέλης που δίνει "Το χιούμορ αλά ιταλικά". " Η Εύα Γεωργουσοπούλου μας μιλά για "τέσσερις κωμικούς-τέσσερις επετείους", Χριστόφορος Νέζερ-Βασίλης Αυλωνίτης-Γεωργία Βασιλειάδου-Βασίλης Λογοθετίδης. Το πλούσιο θεατρικό τους ρεπερτόριο & οι αξέχαστοι ρόλοι από τέσσερις μεγάλους ηθοποιούς που έχουν "φύγει" από πολλά χρόνια.. " Ο Αλέξανδρος Χαρκιολάκης υπογράφει τα αφιερώματα στις επετείους των: Δημήτρη Μητρόπουλου, για τα 50 χρόνια από τον θάνατο του. Φρεντερίκ Σοπέν -200 χρόνια από την γέννηση του. Ρόμπερτ Σούμαν -200 χρόνια από τη γέννηση του. " Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος γράφει για τις επετείους δύο θεσμών, του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. " Ο Γιάννης Ν. Μπασκόζος γράφει για το Έτος Τσίρκα:40 χρόνια από το θάνατο του, αλλά και για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Νίκου Καββαδία. Η ετήσια πολιτιστική έκδοση "ΕΠΙΛΟΓΟΣ 2010" κλείνει με το πλήρες χρονολόγιο των θεατρικών παραστάσεων 2009-2010 σε επιμέλεια του Νεκτάριου-Γεώργιου Κωνσταντινίδη. Ο "ΕΠΙΛΟΓΟΣ 2010" θα βρίσκεται σε όλα τα βιβλιοπωλεία από την 1η Δεκέμβρη.
Μ.Α

«Ομηρική» βραδιά στη Νέα Υόρκη
 
Διακόσιοι Αναγνώστες του Ομήρου συγκεντρώθηκαν το περασμένο Σάββατο στη Νέα Υόρκη, για μία ολονύχτια εκδήλωση, όπου “πρωταγωνίστρια” ήταν η ελληνική πολιτιστική κληρονομιά. Κατά τη διάρκεια της βραδιάς οι αναγνώστες απήγγειλαν αποσπάσματα της Οδύσσειας του Έλληνα φιλόσοφου και ποιητή. Από τις 7 το βράδυ έως τις 7 το πρωί της Κυριακής, στο «Kaufmann Concert Hall», οι εκατοντάδες αναγνώστες που συγκεντρώθηκαν, απέδωσαν τα αποσπάσματά τους στα αγγλικά, ελληνικά, αρχαία ελληνικά, λατινικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά, εβραϊκά και ρωσικά. Μεταξύ των συμμετεχόντων, κάθε ηλικίας και προέλευσης, το παρών έδωσαν απόμαχοι των πολέμων του Ιράκ και του Αφγανιστάν, φοιτητές, εκπαιδευτικοί, διακεκριμένοι ακαδημαϊκοί, επαγγελματίες από κάθε πεδίο, παιδιά και γονείς. Το φημισμένο συγκρότημα αρχαιοελληνικής μουσικής «ΛύρΑυλος», υπό τη διεύθυνση του Παναγιώτη Στέφου, έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα της εκδήλωσης και εντυπωσίασε το αμερικανικό κοινό με μελωδίες ανακατασκευασμένων οργάνων από την εποχή του Οδυσσέα, συνοδεύοντας με τη μαραθώνιο ανάγνωση με μουσικά ιντερλούδια στο τέλος κάθε ραψωδίας. Χαρακτηριστικές στιγμές της Οδύσσειας ερμηνεύτηκαν χορευτικά από την ομάδα σύγχρονου χορού «Choreo Theatro», υπό τη διεύθυνση της Ειρήνας Κωνσταντίνου Πούλου, συνοδευόμενα από το σλοβενικό συγκρότημα «Silence». Οι εντυπωσιακές χορογραφίες μετέφεραν νοερά το κοινό δίπλα στην καρτερική Πηνελόπη και τη γοητευτική Καλυψώ, στον ταλαιπωρημένο Οδυσσέα, τον εξοργισμένο Ποσειδώνα, αλλά και τις ακαταμάχητες Σειρήνες. Τα έσοδα της εκδήλωσης, την οποία διηύθυνε ο Έλληνας ηθοποιός/παραγωγός Γιάννης Σιμωνίδης, υπό την οργανωτική επίβλεψη της Στεφανίας Ξυδιά, θα διατεθούν στα διεθνή προγράμματα των Αναγνωστών του Ομήρου. Σκοπός της οργάνωσης είναι η αναβίωση της δημόσιας ανάγνωσης, η αναγνώριση της αδιάλειπτης αμεσότητας του Ομήρου, η απότιση φόρου τιμής στους διεθνείς μεταφραστές του, η προσφορά μιας πολυεπίπεδης οπτικοακουστικής εμπειρίας στο κοινό, η μόρφωση και κοινωνικοποίηση των συμμετεχόντων. Η «Οδύσσεια» τέθηκε υπό την αιγίδα και υποστηρίχθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Ελλάδας, το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, τα Πανεπιστήμια «Bard» και «Fordham», το Διεθνές Ελληνικό Θέατρο, το Ίδρυμα «Andres Mata»,κ.α Και ο διεθνής Τύπος τίμησε δεόντως την εκδήλωση, αφού οι εφημερίδες «New York Times» και «Daily News», όπως και τα περιοδικά «New Yorker», «Τime-Out» και «New York Magazine», καλωσόρισαν με ενθουσιασμό αυτή τη μοναδική πρωτοβουλία. Μ.Παππά





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου