Δεκαεφτά περίπου ημέρες πριν τα Χριστούγεννα, που όλοι αντιλαμβανόμαστε πια ότι δεν θα είναι όπως τα περιμένουμε....ο ρομαντισμός της αγοράς θα δώσει και πάλι παρόν όμως τα καθημερινά προβλήματα επιστρέφουν κάθε μέρα για να μας θυμίζουν ότι η κρίση τους είναι εδώ, οι επιθέσεις στα δικαιωματά μας δεν σταματούν και ότι εμείς χρειάζεται να συνεχίσουμε τον αγώνα μας όχι μόνο για την ανατροπή αυτών των μέτρων αλλά, γιατί όχι, να οικοδομήσουμε μια νέα κοινωνία. 'Υπο αυτό το πρίσμα δημοσιεύουμε σήμερα δύο πολύτιμα άρθρα για τον Δεκέμβρη του Αλέξη και την νικηφόρα απεργία των οικοδόμων στην Ελλάδα της πιο σκληρής καταστολής στο μακρινή και τόσο δίπλα μας, δεκαετία του '50.
Συνεχίζουμε βέβαια, και με την καθιερωμένη στήλη μας με τις μικρές ειδήσεις και τις μικρές προτάσεις μας για την λογοτεχνία,την σκέψη,τον κινηματογράφο,τον πολιτισμό εν γένει...αρωγούς στην προσπαθειά μας για καλύτερες μέρες.
"Όψεις της Κυπριακής Πεζογραφίας
1900-2000". Καρπός της πολυετούς αναδίφησης του Αλέξη Ζήρα γύρω
από την Κυπριακή Λογοτεχνία η παρούσα έκδοση συγκεντρώνει εκτενείς αλλά
και συνοπτικότερες μελέτες του για την πεζογραφία που αναπτύχθηκε στη
μεγαλόνησο κατά τη διάρκεια του τελευταίου αιώνα. Ο Αλέξης Ζήρας φωτίζει
τις πιο αξιόλογες φωνές και έργα της κυπριακής πεζογραφίας, εντοπίζει
τις ιδιομορφίες της ομόγλωσσής μας λογοτεχνίας αποδίδοντας τες στα
ιστορικά και κυρίως τα κοινωνικά συμφραζόμενα, όλης αυτής της περιόδου
και επισημαίνει ότι “οι διακυμάνσεις της αφηγηματικής τεχνικής,
ιδιαίτερα της περιόδου μετά το 1950, γίνονται γύρω από ένα κύκλο
σταθερών θεμάτων: η μνήμη της αρχέγονης οικογενειακής και φυσικής ζωής, η
αίσθηση της διάψευσης, η απώλεια της συνείδησης του χρόνου και η κρίση
υπαρξιακής ταυτότητας, η διασαλευμένη αίσθηση της συμβατικής τάξης
πραγμάτων”. Ο γνωστός κριτικός και μελετητής της λογοτεχνίας χαρτογραφεί
την κυπριακή μυθιστορία και πεζογραφία και παραδίδει ένα σημαντικό
εργαλείο για την κατανόηση, αφ' ενός της κυπριακής λογοτεχνίας αλλά και
επαρκές πρώτο υλικό για μια κατοπινή σύνθεση της ιστορίας της. (Εκδ.
ΑΙΠΕΙΑ/Σπίτι της Κύπρου, Πάπυρος).
“Το παραμύθι της Σταχτοπούτας στις ελληνικές και ξένες
παραλλαγές. Παιδαγωγικές, λαογραφικές-Ανθρωπολογικές, Ψυχαναλυτικές και
άλλες προεκτάσεις”. Η Αθηνά Ντούλια εξετάζοντας συγκριτικά τη
Σταχτοπούτα στις ελληνικές και ξένες παραλλαγές φωτίζει την ερμηνευτική
πολυσημία και πολυπρισματικότητα των παραμυθιών. Έτσι μέσα από ένα
κλασικό παραμύθι εντοπίζει προεκτάσεις που αγγίζουν πολλούς τομείς, την
παιδαγωγική, τη λαογραφία, την ψυχολογία, ενώ παράλληλα προτείνει
πρωτότυπα δημιουργικά προγράμματα ώστε να αξιοποιηθεί παιδαγωγικά το
παραμύθι στη σχολική τάξη, τέτοια που καθιστούν τη μάθηση πιο ευχάριστη
και δημιουργική. (Εκδ. Παπαζήσης, σελ. 362, τιμή: 22 ευρώ).
“Ο ερωτισμός στην τέχνη. Εικαστικές
φαντασιώσεις”. Ο Νίκος Σιδέρης στο βιβλίο του αυτό το οποίο
βασίστηκε σε οκτώ διαλέξεις του στο Κολλέγιο Αθηνών, υποστηρίζει ότι το
έργο είναι η προέκταση της ψυχικής ζωής του δημιουργού με άλλα μέσα, γι'
αυτό και η τέχνη δεν είναι τρόπος έκφρασης αλλά τρόπος ύπαρξης του
καλλιτέχνη. (Εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 408, τιμή: 22 ευρώ).
http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=586207
ΚΡΙΤΙΚΗ: ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ
ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ
Εντεκα (!) συνολικά οι νέες ταινίες
της βδομάδας, με επικεφαλής τις αριστουργηματικές «Τροπική ασθένεια»
του Ταϊλανδού Απιτσατπόνγκ Βιρασετακούν και «Ποίηση» του Νοτιοκορεάτη
Τσιανγκ-ντονγκ Λι, καθώς και η αμφιλεγόμενη ελληνική «Attenberg» της
Αθηνάς Τσαγγάρη.
Σκηνή από την αριστουργηματική ταινία
«Τροπική ασθένεια», του Απιτσατπόνγκ Βιρασετακούν
Τροπική ασθένεια
ΚΡΙΤΙΚΗ: ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ
ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ
Tropical Malady/Sud
pralad. Ταϊλάνδη, 2004. Σκηνοθεσία-σενάριο: Απιτσατπόνγκ Βιρασετακούν.
Ηθοποιοί: Μπάνλοπ Λόμνοϊ, Σάκντα Καεμπουάντι. 120'
**** ½
Ενας αθώος έρωτας ανάμεσα σ' έναν στρατιώτη κι έναν νεαρό
αγρότη, και το κυνήγι ενός τίγρη σ' ένα τροπικό δάσος με φαντάσματα,
σμίγουν τέλεια σ' αυτή τη γοητευτική, γεμάτη μυστήριο ταινία - ειδικό
βραβείο της Επιτροπής στις Κάνες.
Για να απολαύσετε όπως της αξίζει αυτή την πέρα για πέρα μαγική
ταινία του Ταϊλανδού Απιτσατπόνγκ Βιρασετακούν, χρειάζεται να ξεχάσετε
τα κλισέ και τη γνωστή αφηγηματική γραμμή που προσφέρει ο παραδοσιακός
κινηματογράφος.
Αρχίζει με μια ομάδα στρατιωτών, χαμένων στα βόρεια βουνά της
χώρας, να ετοιμάζονται να φωτογραφηθούν γύρω από το κατασπαραγμένο από
άγριο ζώο ή πνεύμα της ζούγκλας, πτώμα ενός αγρότη. Οπως και στην
πρόσφατη ταινία του Βιρασετακούν, «Ο θείος Μπούνμι θυμάται τις
προηγούμενες ζωές του», τα πνεύματα της ζούγκλας και οι ταϊλανδέζικοι
μύθοι παίζουν σημαντικό ρόλο. Το κάπως σκοτεινό αυτό ξεκίνημα ακολουθεί
μια αθώα ερωτική ιστορία στην ηλιόλουστη επαρχία, ανάμεσα σε έναν από
τους στρατιώτες κι ένα νεαρό, αγράμματο αγόρι. Για ν' ακολουθήσει ένα
απειλητικό, σκοτεινό, εντελώς σιωπηλό δεύτερο μέρος, με έναν άγνωστο,
τρομακτικό κίνδυνο να ελλοχεύει μέσα στο τροπικό δάσος, όπου κυριαρχούν
τα φαντάσματα.
Πρόκειται για μια εκ νέου αφήγηση της ιστορίας, βασισμένης σε
έναν θρύλο των σαμάνων για το δάσος, όπου πραγματικότητα και φαντασία
μπερδεύονται, με τον στρατιώτη να κυνηγά έναν τίγρη, που σκοτώνει τα ζώα
των χωρικών, και που στην πραγματικότητα είναι το αγόρι. Ο
Βιρασετακούν, με την ποιητική, γεμάτη μυστήριο, αριστουργηματική ταινία
του, ξεπερνά τα γνωστά όρια του παραδοσιακού κινηματογράφου, προκαλεί
τις συνήθεις νόρμες και μας μεταφέρει σε χώρους άγνωστους, ανοιχτούς σε
απίθανες και αμέτρητες δυνατότητες.
Ποίηση
ΚΡΙΤΙΚΗ: ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ
ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ
Shi. Νότια Κορέα, 2010.
Σκηνοθεσία-σενάριο: Τσιανγκ-ντονγκ Λι. Ηθοποιοί: Τσέο-χι Γουν,
Νάε-σανγκ Αν, Χίρα Κιμ. 139'
**** ½
Η Τσέο-χι Γουν ερμηνεύει στην «Ποίηση» μια
ηλικιωμένη γυναίκα αφοσιωμένη στους άλλους
Μια ηλικιωμένη γυναίκα αναζητεί ένα νόημα στη ζωή της σε μια
σπαραχτική, δοσμένη με ειλικρίνεια, ζεστασιά και ποίηση, ταινία.
ΗΜίγια, η 60χρονη ηρωίδα της βραβευμένης στο φεστιβάλ των Κανών
(βραβείο σεναρίου) ταινίας είναι μια απλή γυναίκα στη Νότια Κορέα, που
εκτός από τη φροντίδα του τινέιτζερ εγγονού της, έχει αναλάβει και τη
φροντίδα ενός ημιπαράλυτου γέρου. Κάποια στιγμή, παρ' όλο που αρχίζει να
υποφέρει από Αλτσχάιμερ, αποφασίζει, για να προσφέρει μια ηλιαχτίδα
στην ανιαρή ζωή της, να παρακολουθήσει μαθήματα ποίησης. Ταυτόχρονα
ανακαλύπτει πως ο εγγονός της, μαζί με άλλους πέντε συμμαθητές του,
βίαζαν ομαδικά μια συμμαθήτριά τους, οδηγώντας την σε αυτοκτονία.
Ο σκηνοθέτης αντιμετωπίζει την ιστορία με ειλικρίνεια και
ψυχραιμία, με μια κάμερα που παρακολουθεί τα δρώμενα με
αντικειμενικότητα, αφήνοντας το θεατή να βγάλει τα συμπεράσματά του.
Στόχος του είναι να συνθέσει, με λιτότητα, λεπτότητα και υποβολή, το
πολύπλευρο, συγκλονιστικό πορτρέτο αυτής της γυναίκας, που από τη μια
προσπαθεί να συμβιβαστεί με την πραγματικότητα και από την άλλη, να
δώσει ένα νόημα στην ανιαρή ζωή της. Και ταυτόχρονα νοιάζεται για ό,τι
συμβαίνει στους άλλους.
Αντίθετα, το μόνο για το οποίο ενδιαφέρονται οι πατέρες των
αγοριών είναι να κουκουλώσουν με χρήματα τον βιασμό και την αυτοκτονία. Ο
Λι κάνει μια κριτική τόσο της βολεμένης αστικής τάξης της χώρας του και
του ρόλου του χρήματος, όσο και τμήματος της νεολαίας και του άχαρου
μέλλοντός της. Πίσω από τη ζοφερή ατμόσφαιρα της ταινίας, υπάρχει και το
θέμα της ποίησης. Η ταινία τελειώνει με ελπίδα, με τη Μίγια να γράφει
το μοναδικό της ποίημα, αφιερωμένο στο νεκρό κορίτσι.
Επιζώντας από τους απέθαντους
ΚΡΙΤΙΚΗ: ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ
ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ
Survival of the Dead.
ΗΠΑ, 2009. Σκηνοθεσία-σενάριο: Τζορτζ Α. Ρομέρο. Ηθοποιοί: Αλαν βαν
Σπρανγκ, Κένεθ Γουέλς, Κάθλιν Μάνρο. 90'
***
Δύο σε διένεξη οικογένειες αντιμετωπίζουν τα ζόμπι που
εισβάλλουν σ' ένα νησί της βόρειας Αμερικής, σ' ένα συναρπαστικό,
διανθισμένο με χιούμορ, θρίλερ τρόμου.
Στο τρίτο μέρος της τριλογίας του («Η νύχτα των ζωντανών
νεκρών», «Το ημερολόγιο των νεκρών»), ο Τζορτζ Ρομέρο, δημιουργός και
πατέρας των ζόμπι, επιστρέφει στο θέμα για να φτιάξει ένα συναρπαστικό
θρίλερ τρόμου, με στοιχεία από το γουέστερν. Εκείνο που κυριαρχεί είναι
περισσότερο η ατμόσφαιρα, παρά ο τρόμος.
Ατμόσφαιρα διανθισμένη με χιούμορ, με μια ιστορία που ο Ρομέρο,
όπως και στις άλλες ταινίες του, χρησιμοποιεί για να κάνει ένα πλατύτερο
πολιτικό σχόλιο πάνω στον πόλεμο (του Ιράκ) και σε διάφορα καυτά
προβλήματα (υπερπληθυσμός, ρατσισμός, θρησκευτικός φανατισμός, λιμός
κ.λπ.). Οπως μας λέει ο Ρομέρο, τα ζόμπι (πολιτικά, θρησκευτικά,
αστυνομικά ή οτιδήποτε άλλο) δυστυχώς ποτέ δεν πεθαίνουν.
Το δέντρο που ψιθύριζε
ΚΡΙΤΙΚΗ: ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ
ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ
The Tree.
Γαλλία/Αυστραλία, 2010. Σκηνοθεσία: Ζουλί Μπερτουτσέλι. Σενάριο: Ζούντι
Πασκό, Ζουλί Μπερτουτσέλι. Ηθοποιοί: Σαρλότ Γκενσμπούργκ, Μοργκάνα
Ντέιβις, Μαρτόν Κσόκας. 100'
** ½
Η μικρή Μοργκάνα Ντέιβις στην ταινία της
Ζουλί Μπερτουτσέλι «Το δέντρο που ψιθύριζε»
Ενα οχτάχρονο κοριτσάκι προσπαθεί να ξεπεράσει την απώλεια του
πατέρα πιστεύοντας πως η ψυχή του έχει επιστρέψει και την προστατεύει
μέσα από ένα δέντρο.
Μια τεράστια συκιά παίζει ουσιαστικό ρόλο στην προσπάθεια μιας
οικογένειας να ξεπεράσει το θάνατο μέλους της, στην ταινία της Γαλλίδας
Ζουλί Μπερτουτσέλι.
Μετά τον ξαφνικό θάνατο του πατέρα της, η οχτάχρονη Σιμόν
(Ντέιβις) αρχίζει να πιστεύει πως η ψυχή του επιστρέφει μέσα σ' ένα
δέντρο για να προστατέψει αυτήν και τη μητέρα της, Ντον (Γκενσμπούργκ).
Κάποτε όμως το δέντρο κινδυνεύει να κοπεί από τον υδραυλικό, εραστή της
μητέρας της.
Η Μπερτουτσέλι καταφέρνει να συλλάβει κάτι από την ατμόσφαιρα,
αν και οι σκηνές στα όμορφα φωτογραφημένα τοπία της Αυστραλίας συχνά
περιορίζονται στο φολκλόρ. Το καλύτερο στοιχείο είναι οι ερμηνείες,
ιδιαίτερα η παρουσία της γλυκιάς, οκτάχρονης ξανθιάς πρωταγωνίστριάς
της.
Attenberg
ΚΡΙΤΙΚΗ: ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ
ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ
Ελλάδα, 2010.
Σκηνοθεσία-σενάριο: Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη. Ηθοποιοί: Αριάν Λαμπέντ,
Βαγγέλης Μουρίκης, Ευαγγελία Ράντου, Γιώργος Λάνθιμος. 95'
**
Αριάν Λαμπέντ και Βαγγέλης Μουρίκης, ένα
τρυφερό ζευγάρι πατέρα-κόρης στο «Attenberg» της Αθηνάς Τσαγγάρη
Οικογενειακοί δεσμοί, σεξ και θάνατος είναι στο επίκεντρο της
στιλιζαρισμένης αυτής ταινίας - βραβείο ερμηνείας στη Βενετία για την
Αριάν Λαμπέντ.
Με τη σχέση της νεαρής Μαρίνας με τον ετοιμοθάνατο πατέρα της
αλλά και με τη στενή της φίλη, Μπέλα, καταπιάνεται η ταινία της Αθηνάς
Τσαγγάρη. Πίσω απ' αυτές υπάρχει και το θέμα του σεξ και του θανάτου. Το
σεξ παρουσιάζεται στις σκηνές (στιλιζαρισμένες), με την Μπέλα να
προσπαθεί να μάθει τη Μαρίνα να φιλά (που θυμίζει τον «Κυνόδοντα»),
καθώς και μέσα από διάφορα ντοκιμαντέρ πάνω στη σεξουαλικότητα των ζώων
του φυσιογνώστη Ντέιβιντ Ατενμπορο (απ' όπου και η παραφθορά του
Attenberg).
Δυστυχώς, οι σκηνές αυτές, μαζί με τους επιτηδευμένους,
βαρύγδουπους διαλόγους και την προσπάθεια της σκηνοθέτριας να σοκάρει,
δεν «δένουν» άνετα με το αφηγηματικό, κάπως ρεαλιστικό, στιλ της
υπόλοιπης ταινίας.
Αντιθέτως, οι σκηνές με τον άρρωστο πατέρα έχουν τρυφερότητα και
αρκετή πρωτοτυπία, ακόμη και χιούμορ. Η Τσαγγάρη έχει σίγουρα ταλέντο
και μια ξεχωριστή οπτική ματιά, φτάνει στο μέλλον να αφήσει την
προσπάθεια να εντυπωσιάσει και να μας μιλήσει με ειλικρίνεια για πράματα
που την αφορούν. *
Οι άλλες ταινίες
ΚΡΙΤΙΚΗ: ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ
ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ
Οι επόμενες τρεις μέρες
(The Next Three Days). ΗΠΑ, 2010. Σκηνοθεσία-σενάριο: Πολ Χάγκις.
Ηθοποιοί: Ράσελ Κρόου, Ελίζαμπεθ Μπανκς, Μπράιαν Ντένεχι, Λίαμ Νίσον.
133'
**
Ενας καθηγητής κολεγίου (Κρόου) προσπαθεί να βοηθήσει τη γυναίκα
του να δραπετεύσει από τη φυλακή, όπου έχει άδικα καταδικαστεί για το
φόνο του αφεντικού της. Το σενάριο έγραψε ο σκηνοθέτης Πολ Χάγκις με
βάση μια παλαιότερη γαλλική ταινία («Pour elle»).
Παρά την καλοστημένη, αν και χωρίς χιούμορ, δράση, είναι δύσκολο
να πιστέψεις πώς ένας τόσο μορφωμένος καθηγητής Φιλολογίας θα μπορούσε
ξαφνικά να μετατραπεί σε έναν ραδιούργο και ευρηματικό ήρωα δράσης, έστω
κι αν είχε για σύμβουλο ένα πρώην δραπέτη φυλακών (Νίσον).
Μοιραία σχέση
(All Good Things). ΗΠΑ, 2010. Σκηνοθεσία: Αντριου Τζιαρέτσκι.
Σενάριο: Μάρκους Χίντσι & Μαρκ Σμέρλινγκ. Ηθοποιοί: Ράιαν Γκόσλινγκ,
Κίρστεν Ντανστ, Φρανκ Λαντζέλα. 98'
**
Θρίλερ μυστηρίου από τον δημιουργό του καλού ντοκιμαντέρ
«Capturing the Friedfmans», βασισμένο σε μια περιβόητη, αξεδιάλυτη
υπόθεση φόνων, γύρω από το γιο (Γκόσλινγκ) του ιδρυτή μιας δυναστείας
κτηματομεσιτών της Νέας Υόρκης, που δολοφόνησε διάφορα πρόσωπα, ανάμεσά
τους τη σύζυγο και την κατοπινή φιλενάδα του.
Δυστυχώς, ο Τζιαρέτσκι αντιμετωπίζει επιφανειακά το κοινωνικό
υπόβαθρο όπου μεγαλώνει ο πρωταγωνιστής του, ενώ το σενάριο δεν
αποφεύγει τις κοινοτοπίες. Το χρονικό της Νάρνια: Ο ταξιδιώτης της Αυγής
(The Chronicles of Narnia: The Voyager of the Dawn Treader).
ΗΠΑ, 2010. Σκηνοθεσία: Μάικλ Απτεντ. Σενάριο: Κρίστοφερ Μάρκους, Στίβεν
ΜακΦίλι. Ηθοποιοί: Μπεν Μπαρνς, Τζόρτζι Χένλι, Σκάνταρ Κινς. 115'
Στο νέο τους ταξίδι, αυτή τη φορά στην Αγγλία την περίοδο του Β'
Παγκοσμίου Πολέμου, ο Εντμοντ και η Λούσι μεταφέρονται στη Νάρνια μέσα
από έναν πίνακα σ' ένα καράβι, τον «Ταξιδιώτη της Αυγής», για να
μπλέξουν σε επικίνδυνες θαλασσινές περιπέτειες για να σώσουν το βασίλειο
της Νάρνια!
Περιπέτειες του Σάμι
(Sammy's Adventures: The Secret Passage). Βέλγιο, 2010.
Σκηνοθεσία: Μπεν Στάσεν. Σενάριο: Ντομινίκ Πάρις. Με τις φωνές των:
Μέλανι Γκρίφιθ, Ιζαμπέλ Φέρμαν. 88'
Βελγικό, ντουμπλαρισμένο στα αγγλικά, καρτούν για μικρά κυρίως
παιδιά, γύρω από μια θαλάσσια χελώνα που στο μακρύ 50χρονο ταξίδι της
αντιμετωπίζει τις διάφορες κλιματικές αλλαγές.
Show Bitch
Ελλάδα, 2010. Σκηνοθεσία-σενάριο: Νίκος Ζερβός. Ηθοποιοί: Αννα
Ρεζάν Κριτσέλη, Ρένος Χαραλαμπίδης, Νάσος Παπάς. 87'
Το χαζοκούτι ιδωμένο μέσα από μια δημοσιογράφο, έναν σταρ της
ποπ μουσικής, έναν σκηνοθέτη κι έναν παραγωγό. Το άκρον άωτον της
υπερβολής και της χαζομάρας ή, αν προτιμάτε, πλακίτσες για
ακούραστους... Δράκουλες των Εξαρχείων.
http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=09/12/2010&id=231556
Ημερίδα με θέμα «Τα πολλά πρόσωπα της αστυνομικής
λογοτεχνίας» διοργανώνει (11/12, 6 μμ), στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου
Αθηναίων (Ακαδημίας 50) η Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής
Λογοτεχνίας, με συμμετοχή συγγραφέων και μελετητών της αστυνομικής
λογοτεχνίας. Μιλούν: Ανδρέας Αποστολίδης, Φίλιππος Φιλίππου, Νίνα
Κουλετάκη, Τιτίνα Δανέλλη, Κώστας Κυριακόπουλος, Γιάννης Πανούσης,
Πέτρος Μαρτινίδης. Η εκδήλωση προβλέπει και διαγωνισμό του κοινού, που
θα απαντά σε ερωτηματολόγιο για το «Πόσο καλά γνωρίζουμε την ελληνική
αστυνομική λογοτεχνία;» Οι τρεις πρώτοι νικητές θα βραβευθούν με βιβλία
αστυνομικής λογοτεχνίας και θεωρίας.
http://www2.rizospastis.gr/story.do?id=5993491&publDate=10/12/2010
Το έγκλημα συναντά τους
αναγνώστες του
Κλασικές ιστορίες μυστηρίου
με αινίγματα που ζητούν λύση, σκληρά νουάρ και αφηγήσεις που βουλιάζουν
στη γοητευτική αχλύ της Ιστορίας. Γραφειοκράτες αστυνομικοί και
ιδιόρρυθμοι ντετέκτιβ που αναζητούν ενόχους στην Αθήνα ή σε ξεχασμένα
χωριά της επαρχίας. Τιμωροί του εγκλήματος και ευφυείς παραβάτες.
Φιλοσοφία του Κακού, κοινωνική θεματολογία, πολιτικές αλληγορίες… Η
αστυνομική λογοτεχνία έχει ποικίλα πρόσωπα. Κάποια από αυτά θα
διερευνηθούν στην ημερίδα με θέμα «Τα πολλά πρόσωπα της αστυνομικής
λογοτεχνίας» που διοργανώνει το ερχόμενο Σάββατο 11 Δεκεμβρίου στην
αίθουσα «Αντώνης Τρίτσης» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων
(Ακαδημίας 50) η Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας
(ΕΛΣΑΛ).
Η ιστορία της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας,
σημαντικοί εκπρόσωποί της, οι μορφές της και οι σχέσεις της με άλλα είδη
λόγου αλλά και με τις επιστήμες του εγκλήματος θα απασχολήσουν
συγγραφείς και μελετητές του είδους σε σύντομες ομιλίες. Επιχειρώντας
μια ιστορική αναδρομή, ο Ανδρέας Αποστολίδης θα μιλήσει για το
αστυνομικό αφήγημα χθες και σήμερα. Ο Φίλιππος Φιλίππου, ερευνητής του
Γιάννη Μαρή, θα αναφερθεί στον «πατέρα» του είδους στην Ελλάδα και στην
εποχή του. Δύο από τις γυναίκες της ΕΛΣΑΛ, η Νίνα Κουλετάκη και η Τιτίνα
Δανέλλη, θα παρουσιάσουν το «γυναικείο πρόσωπο» της αστυνομικής
λογοτεχνίας αναφερόμενες σε δύο πτυχές του, τις γυναίκες-ντετέκτιβ και
τις γυναίκες συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας αντίστοιχα. Ο Κώστας
Κυριακόπουλος θα διερευνήσει τις σχέσεις αστυνομικού ρεπορτάζ και νουάρ
λογοτεχνίας, ο Πέτρος Μαρτινίδης θα μιλήσει για τα μυστήρια στην τέχνη
και ο εγκληματολόγος Γιάννης Πανούσης, από μια συγκριτική σκοπιά, θα
κάνει τη δική του κατάθεση για το έγκλημα και την τιμωρία στις ποινικές
επιστήμες και στο αστυνομικό μυθιστόρημα.
Σκοπός της ΕΛΣΑΛ είναι οι δεκάλεπτες ομιλίες να
αποτελέσουν αφορμή για συζήτηση με το κοινό, το οποίο θα έχει την
ευκαιρία να συμμετάσχει και στον διαγωνισμό που θα διεξάγεται κατά τη
διάρκεια της εκδήλωσης. Οι τρεις πρώτοι που θα δώσουν τις περισσότερες
σωστές απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο πολλαπλών επιλογών σχετικά με το
«Πόσο καλά γνωρίζουμε την ελληνική αστυνομική λογοτεχνία;» που έχουν
ετοιμάσει τα μέλη της ΕΛΣΑΛ θα φύγουν από το Πνευματικό Κέντρο με έπαθλο
βιβλία αστυνομικής λογοτεχνίας και θεωρίας.
Η εκδήλωση έχει είσοδο ελεύθερη και θα διαρκέσει
από τις 18:00 ως τις 21:00.
Λαμπρινή Κουζέλη
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=371135&dt=03/12/2010#ixzz17hWFDkME
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου