Νέες εκδόσεις
Ξεχασμένη Φρουρά
Τα κρυφά χαρτιά του συγγραφέα
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Σελ.: 354
Η δημόσια παρουσία ενός συγγραφέα είναι τα δημοσιευμένα λογοτεχνικά του κείμενα, αυτά που μένουν μόνα και αποκομμένα να αναμετρηθούν με τον χρόνο. Η δημοσίευση αποτελεί ταυτόχρονα κι έναν αποχωρισμό. Πάντα όμως κάποια κείμενα, γραμμένα με διάφορες αφορμές, κυρίως κοινωνικότητας, μένουν στο συρτάρι του συγγραφέα, ωστόσο καθόλου ανενεργά, μιας και αποτελούν αδιάψευστα τεκμήρια της ίδιας του της ζωής. Στο ερώτημα τι μας ενδιαφέρει περισσότερο, το έργο ή η ζωή του συγγραφέα, προσωπικά θα απαντούσα: και τα δύο! Πώς βλέπει ο συγγραφέας νεότερους συναδέλφους του, ποια είναι τα ευρύτερα ενδιαφέροντά του, πώς ένιωσε όταν κλίθηκε να παρουσιάσει ένα βιβλίο για το Σύνταγμα στο βήμα της Παλαιάς Βουλής; Ποια η σχέση του με τους απλούς ανθρώπους, με τις αναμνήσεις του, με τον εαυτό του; Τέλος, μέσα από όλα αυτά τα επιλεγμένα από τον ίδιο κείμενα, που κατά τη γνώμη μου αποτελούν μια ιδιότυπη και ακριβή αυτοβιογραφία, αποκαλύπτονται όλες εκείνες οι σπάνιες χάρες και αδυναμίες του συγγραφέα, που τον χαρακτηρίζουν σαν μια αδιάσπαστη από το έργο του προσωπικότητα. Ουσιαστικά, «Τα κρυφά χαρτιά του συγγραφέα» αποκαλύπτουν τον ίδιο τον συγγραφέα και την πρωταρχική ύλη του λογοτεχνικού του κόσμου. Όμως τα κείμενα του Μένη Κουμανταρέα, τα οποία δημοσιεύονται συγκεντρωμένα σ’ αυτό τον τόμο που κοσμείται από ένα σχέδιο του Φασιανού, αποκτούν ξεχωριστό ενδιαφέρον και για έναν ακόμα λόγο: οι πραγματικοί του ήρωες αλλά και τα αληθινά γεγονότα μάς χαρίζουν πολύτιμες λεπτομέρειες της ιστορίας της πρώτης δεκαετίας του εικοστού πρώτου αιώνα!
Nick Rennison
Σέρλοκ Χολμς, η ανεπίσημη βιογραφία
Μετάφραση: Σμαράγδα Σοφού
Εκδόσεις: Κέδρος
Σελ.: 326
Όταν η ιδιότητα ταυτίζεται με το πρόσωπο, έχουμε την απόλυτη επιτυχία! Και μόνο στο άκουσμα της λέξεις ντετέκτιβ, ο απόλυτος συνειρμός έχει ονοματεπώνυμο: Σέρλοκ Χολμς! Πρόκειται ίσως για τον πιο διάσημο λογοτεχνικό ήρωα της ιστορίας, μιας και ξεπερνά τη φήμη του συγγραφέα που τον επινόησε. Ζωντανός όσο κανένας θνητός, ο Χολμς δεν έπαψε ποτέ να εντυπωσιάζει αλλά και να παίζει ρόλο στη ζωή των αναγνωστών του, κι έτσι, ο Nick Rennison θέλησε να συνθέσει την «ανεπίσημη βιογραφία του» μέσα από ένα λογοτεχνικό παιχνίδι, στο οποίο αναζητούνται οι καταβολές του. Πρόκειται για τη βιογραφία ενός λογοτεχνικού ήρωα, όπως αυτή επινοήθηκε από τον συγγραφέα, ο οποίος μας μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τον πατέρα του, τη γιαγιά του, τη σχέση του με τη μουσική και ειδικότερα το βιολί!... Ο Nick Rennison, βασισμένος πάνω σε ό,τι έχει γραφτεί αλλά και στα Άπαντα του Ντόιλ, συνθέτει έναν Σέρλοκ Χολμς που εξακολουθεί να μας εντυπωσιάζει και κυρίως να είναι παρών στις ζωές μας σαν μια θρυλική προσωπικότητα γενικής αποδοχής, παρά τις ιδιορρυθμίες και την έντονη αντικοινωνικότητά του. Ακολουθώντας λοιπόν τα χνάρια της επινοημένης καταγωγής του Χολμς, ο συγγραφέας μάς ξανασυστήνει τον ήρωα με εμπλουτισμένο βιογραφικό αλλά και με εμφανείς αναφορές στην επίδραση που άσκησε στις εξελίξεις της εποχής του στη χώρα του. Προφανώς και δεν λείπουν οι… αποκαλύψεις μικρών και μεγάλων μυστικών της ζωής, των συνηθειών και των δραστηριοτήτων του εν γένει. Πρόκειται για μια… φανταστική βιογραφία ενός φανταστικού εμβληματικού ήρωα της παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Αλεξάντρ Σολζενίτσιν
Το σπίτι της Ματριόνα και άλλα διηγήματα
Μετάφραση: Δημήτρης Β. Τριανταφυλλίδης
Εκδόσεις: Πάπυρος
Σελ.: 272
Οι τρεις αυτές νουβέλες του διάσημου Ρώσου συγγραφέα δημοσιεύτηκαν για πρώτη φορά στη διάρκεια των ετών 1962-1963, στο περιοδικό «Νόβι μιρ». Παρά τον σαφή αντικαθεστωτικό χαρακτήρα που είχαν και τα τρία αυτά κείμενα, δημοσιεύτηκαν μέσα στο γενικότερο κλίμα αποσταλινοποίησης του καθεστώτος εκείνης της περιόδου επί προεδρίας του Νικήτα Χρουστσόφ. Είχε προηγηθεί η δημοσίευση του «Μια ημέρα του Ιβάν Ντενίσοβιτς». Σε αυτά τα διηγήματα, ο Σολζενίτσιν καταγίνεται με την καθημερινότητα, εκεί που οι ιστορίες διατηρούν τον ανθρωπισμό αναλλοίωτο και διαφυλάσσουν τα αισθήματα ως πολύτιμο υλικό για την επιβίωση μέσα σε δύσκολα περιβάλλοντα. Μέσα από απλά περιστατικά του καθημερινού βίου, που ταυτόχρονα αποτελούν και μαρτυρίες της ζωής σε μια κομμουνιστική χώρα, ο συγγραφέας παραθέτει απλά διλήμματα, τα οποία αλλοιώνονται από τον ολοκληρωτισμό μιας κοινωνίας που ευαγγελίζεται τον ανθρωπισμό με τα πλέον απάνθρωπα μέσα. Στο πρώτο από τα τρία διηγήματα ένας καθηγητής μετά τον δεκαετή «σωφρονισμό» του σε γκουλάγκ έρχεται σε επαφή με μια ηλικιωμένη αγρότισσα, τη Ματριόνα, στο πρόσωπο της οποίας ενσαρκώνεται η «αγνότητα της ρωσικής φύσης και ψυχής». Στο δεύτερο διήγημα, που εξελίσσεται στη διάρκεια των μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, ένας Ρώσος κομμουνιστής υπολοχαγός συγκρούεται με τη συνείδησή του όταν αυτή έρχεται σε αντιπαράθεση με τις επιταγές της ιδεολογίας του. Τέλος, στο «Για το καλό της υπόθεσης» ο διευθυντής μιας τεχνικής σχολής βλέπει να διαλύονται τα όνειρα των σπουδαστών εξαιτίας της κομματικής γραφειοκρατίας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ…
Γιάννος Κωνσταντίνου / Ανακαλύπτω το κρασί / Όλα όσα θέλετε να μάθετε για το κρασί σε 365 ημέρες / Ημερολόγιο / Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Ημερολόγιο 2011 / Ερωτικές σελίδες / Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Ημερολόγιο 2011 / Κωνσταντινούπολη, Μικρασία, Πόντος / Επιμέλεια: Πέτρος Στ. Μεχτίδης / Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Κυρ / «Κρίση είναι… θα περάσει!» / Ημερολόγιο / Εκδόσεις: Καστανιώτη
Ξενοφών Μπρουντζάκης [xenofob@gmail.com]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου