Στο πρώτο βιωματικό βιβλίο του ο άγγλος συγγραφέας κατέγραφε την εμπειρία που είχε βιώσει, ως άθλιος μεταξύ αθλίων, στις φτωχές συνοικίες του Λονδίνου και του Παρισιού
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π. ΜΑΛΟΥΧΟΣ | Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2011
Ηταν 25 χρόνων όταν, την άνοιξη του 1928, πήρε το
τρένο για το Παρίσι. Είχε αποφασίσει να εγκαταλείψει όχι μόνο την ήδη
πενταετή καριέρα του στην Ινδική Αυτοκρατορική Αστυνομία, καριέρα που
δεν άντεχε άλλο, αλλά και το γεμάτο ανέργους Λονδίνο, στο οποίο είχε
επιστρέψει με άδεια από την υπηρεσία του. Το Παρίσι του φαινόταν πολύ
καλύτερη λύση: εκτός από Πόλη του Φωτός, ήταν και η μητρόπολη των φτωχών
του Μεσοπολέμου. Εκεί, το κόστος της «ζωής τρίτης κατηγορίας» ήταν κάτι
που μπορούσε να αντιμετωπιστεί πιο εύκολα από ό,τι στην πρωτεύουσα της
Βρετανικής Αυτοκρατορίας, ενώ ο γαλλικός νόμος επέτρεπε τότε στους
ξένους να εργάζονται ελεύθερα. Και ο νεαρός Ερικ Μπλερ ήταν φτωχός.
Πίστευε ότι στη Γαλλία θα κατάφερνε να ζήσει γράφοντας μυθιστορήματα. Εγραψε δύο. Του απέδωσαν λιγότερες από είκοσι λίρες, ενώ κανένας εκδότης δεν ενδιαφέρθηκε για αυτά εκείνη τη στιγμή. Ισως επειδή ο Ερικ Μπλερ δεν είχε πολεμήσει ακόμη στον ισπανικό Εμφύλιο και δεν είχε γράψει τα μεγάλα του έργα. Δεν είχε γίνει ο διάσημος Τζορτζ Οργουελ της «Φάρμας των ζώων» και του «1984».
Ο Οργουελ δεν έψαξε πολύ για το θέμα του πρώτου του βιβλίου: «Το θέμα μου είναι η φτώχεια». Σκοπός του ήταν να καταγράψει τη ζωή των φτωχών του Παρισιού όπως ακριβώς τη ζούσε, εγκατεστημένος στο Καρτιέ Λατέν, στο εξαθλιωμένο πανδοχείο της οδού Ντυ Κοκ ντ΄ Ορ. «Οταν δεν έχεις ούτε μια πένα στην τσέπη σου,είσαι αναγκασμένος να βλέπεις κάθε πόλη ή χώρα κάτω από το πιο δυσάρεστο φως και όλα τα ανθρώπινα πλάσματα, ή σχεδόν όλα, σου παρουσιάζονται είτε ως συμπάσχοντες,είτε ως εχθροί».
Πίστευε ότι στη Γαλλία θα κατάφερνε να ζήσει γράφοντας μυθιστορήματα. Εγραψε δύο. Του απέδωσαν λιγότερες από είκοσι λίρες, ενώ κανένας εκδότης δεν ενδιαφέρθηκε για αυτά εκείνη τη στιγμή. Ισως επειδή ο Ερικ Μπλερ δεν είχε πολεμήσει ακόμη στον ισπανικό Εμφύλιο και δεν είχε γράψει τα μεγάλα του έργα. Δεν είχε γίνει ο διάσημος Τζορτζ Οργουελ της «Φάρμας των ζώων» και του «1984».
Ο Οργουελ δεν έψαξε πολύ για το θέμα του πρώτου του βιβλίου: «Το θέμα μου είναι η φτώχεια». Σκοπός του ήταν να καταγράψει τη ζωή των φτωχών του Παρισιού όπως ακριβώς τη ζούσε, εγκατεστημένος στο Καρτιέ Λατέν, στο εξαθλιωμένο πανδοχείο της οδού Ντυ Κοκ ντ΄ Ορ. «Οταν δεν έχεις ούτε μια πένα στην τσέπη σου,είσαι αναγκασμένος να βλέπεις κάθε πόλη ή χώρα κάτω από το πιο δυσάρεστο φως και όλα τα ανθρώπινα πλάσματα, ή σχεδόν όλα, σου παρουσιάζονται είτε ως συμπάσχοντες,είτε ως εχθροί».
Πολυσύχναστος δρόμος στο Λονδίνο της
δεκαετίας του ΄20. Ο Οργουελ ενοποίησε σε ένα βιβλίο τις εμπειρίες
του από το Παρίσι με αυτές που είχε παλαιότερα από τη λονδρέζικη
πρωτεύουσα,όταν επίσης είχε ζήσει υπό άθλιες συνθήκες
Tα Χριστούγεννα του 1929 ο Οργουελ επέστρεψε στην Αγγλία για να περάσει τις γιορτές μαζί με τους γονείς του. Εκεί αποφάσισε να ενοποιήσει σε ένα βιβλίο τις εμπειρίες του από το Παρίσι με αυτές που είχε παλαιότερα από την Αγγλία, όταν είχε γνωρίσει με τον ίδιο τρόπο το Λονδίνο επιστρέφοντας από την υπηρεσία του στη Βιρμανία. Οι Αθλιοι του Παρισιού και του Λονδίνου πέρασαν μια σειρά από περιπέτειες ώσπου να εκδοθούν. Ανάμεσά τους και η αινιγματική στάση του Τ.Σ. Ελιοτ, ο οποίος απέρριψε το βιβλίο για λογαριασμό των εκδόσεων Faber & Faber, σημειώνοντας ότι « μας φάνηκε πολύ ενδιαφέρον, όμως φοβάμαι ότι δεν είναι πραγματοποιήσιμο εκδοτικώς». Τελικά η μεγάλη απήχηση του βιβλίου ήρθε με την έκδοση του οίκου Ρenguin το 1940, όταν η Βρετανία βρισκόταν ήδη στον πόλεμο: πουλήθηκαν 55.000 αντίτυπα προς 6 πένες έκαστο.
«Δεν ήρθα για να δείξω έλεος»
Στους δικούς του «Αθλίους» ο Οργουελ δεν
έγραφε για τους φτωχούς: ήταν ο ίδιος φτωχός και κατέγραφε
πρωτογενώς τις εμπειρίες ενός ολόκληρου κόσμου
Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=56&artid=378404&dt=16/01/2011#ixzz1BTh216ny
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου